Kamer verwerpt idee om stikstofwet aan te passen

• dinsdag 21 juni 2022
  • Categorie: , , ,
  •  De Tweede Kamer heeft de oproep van JA21 en BoerBurgerBeweging (BBB), om de stikstofwet aan te passen, verworpen.

Redactie Lydia van Rooijen 21-6-2022

Dinsdagmiddag stemde slechts 31 Kamerleden in met de motie die de regering zou moeten bewegen tot het aanpassen van de stikstofwet. Ook een andere motie van hetzelfde duo, over het maken van een ‘reparatiewet’ om Nederland van het stikstofslot te halen, haalde het niet, slechts 30 Kamerleden waren voor.

Derk Jan Eppink van JA21 noemt de huidige normen te strikt. “Om de situatie te verbeteren, moeten die normen ruimer worden en daarvoor is een reparatiewet nodig,” lichtte hij toe.

Lees ook: Van der Plas wil stikstofplan van tafel

Bij de indiening van de motie vorige week liet VVD’er Thom van Campen al weten dat hij niets zag in deze motie: “als het probleem op te lossen zou zijn met twee moties, zet ik er graag mijn handtekening onder. Maar zo eenvoudig is het dus niet”, aldus van Campen. “Maar hier de indruk wekken dat wij het met eenvoudige wet- en regelgeving gaan oplossen, is strooien van zand in de ogen van mensen.”

Lees alles over het stikstofbeleid in dit dossier

Boerderij