Hollands Kroon wil geen nieuwe datacenters

• donderdag 30 juni 2022
  • Categorie: , ,
  • Het nieuwe college in de Noord-Hollands gemeente Hollands Kroon wil de komst van nieuwe datacenters tegenhouden, blijkt uit het coalitieakkoord.

29-06-2022| door: Wouter Hoeffnagel

De gemeenteraad debatteert deze week over het akkoord. Hierin staat onder meer dat Hollands Kroon 'eerst pas op de plaats' wil maken.

Dit meldt de NOS. De nieuwe coalitie meldt dat er de afgelopen jaren in korte tijd veel omvangrijke ontwikkelingen zijn geweest in de Wieringermeer. Hierbij was volgens de coalitie te weinig ruimte voor inspraak van inwoners en de gevolgen op zowel het landschap, wonen als leven.

Haaks op plan van minister De Jonge

Het plan van het college staat haaks op die van minister De Jonge van Volkshuisvesting en Ruimtelijke ordening. De minister wees juist de gemeente Hollands Kroon aan als een van de twee locaties in Nederland waar wel ruimte is voor hyperscale datacenters. Dit onder meer met het oog op de beschikbaarheid van groene stroom en ruimte. De andere gemeente is Het Hogeland in Groningen.

Hollands Kroon is al langer de thuishaven van hyperscale-datacenters van Google en Microsoft. Deze zijn gevestigd op industrieterrein Agriport. De nieuwe coalitie in Hollands Kroon wil de huidige contouren van dit gebied handhaven. Gemeentelijke overeenkomsten, besluitvorming en voorgenomen ontwikkelingen rondom de vestiging van datacenters wil het college onafhankelijk laten onderzoeken.

Dat zal Theo Meskers erg veel geld schelen. Ben benieuwd hoe die Datacenters dit gaan oplossen want er zullen door Meskers gerust wel toezeggingen zijn gedaan, want zo zit de politiek in elkaar.