Geschil over datacenter van Microsoft in juli op het bord bij de Raad van State

HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

De Raad van State buigt zich op 11 juli over een geschil tussen de gemeente Hollands Kroon en de provincie, waardoor de bouw van een datacenter voor Microsoft vooralsnog niet mogelijk is.

Winnie van Galen 1-6-2022

Het gaat om het derde datacenter van Microsoft in Hollands Kroon dat is gepland aan de Cultuurweg in Middenmeer en ook bekend is onder de naam B1; de aanduiding van de grond waar Microsoft het datacenter wil realiseren.

De gemeenteraad van Hollands Kroon ging vorig jaar akkoord met een wijziging van het bestemmingsplan, waardoor de bouw van dit datacenter mogelijk moest worden. Vervolgens kwam de provincie met een zogeheten reactieve aanwijzing, waardoor er vooralsnog een streep door gezet is. De infrastructuur in de omgeving van Agriport zou onvoldoende zijn berekend op busjes en vrachtwagens die voor de aanleg van het datacenter nodig zijn, aldus de provincie.

Vermijden

De gemeente wilde de gang naar de Raad van State bij voorkeur vermijden en hoopte de zaak met de provincie op te lossen. Dat is volgens het college niet gelukt. ’ Verdere vertraging van de procedure, met de daarbij behorende tijd en capaciteit die dat van ons vraagt, vinden wij onwenselijk. Alles overziend is het voor alle partijen beter om de behandeling van het beroep doorgang te laten vinden op 11 juli en de uitspraak van de Raad van State over deze kwestie af te wachten,’ aldus het college in een memo aan de raadsleden.

Noordhollands Dagblad