Geen plannen voor verdubbeling N9 en aanleg N77. Ook dubbel spoor tussen Den Helder en Alkmaar is niet aan de orde, zo maakt de minister duidelijk

Datum:
  • maandag 13 juni 2022
  • in
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

    Er zijn op dit moment geen plannen voor zowel de verbreding van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder als de aanleg van verbindingsweg N77 van de N99 naar de A7. Ook een verdubbeling van het spoor tussen Alkmaar en Den Helder is op dit moment niet aan de orde.


    Casper Duin 13-6-2022


    Dat meldt minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat op vragen van Kamerlid Wybren van Haga (BVNL) over de bereikbaarheid in Den Helder en de Kop van Noord-Holland. Van Hage verwees daarbij naar een studie van de provincie Noord-Holland waaruit blijkt dat het verbreden van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder een van de oplossingen kan zijn voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in de Noordkop.

    Harbers maakt daarmee in zijn brief korte metten. Er zijn geen plannen voor zowel de N9 als de N77, er is geen geld voor beschikbaar en er bestaan geen knelpunten in de doorstroming op de N9, zo stelt de minister. Namens De Kop Werkt liet Theo Meskers eerder al weten dat een verbreding van de N9 voorlopig geen haalbare kaart is

    Filevorming

    Zoals in 2019 al eens aangegeven, vormen de uitkomsten van de studie voor het ministerie geen reden om de verdubbeling van de N9 en de verbinding van de A7 met de N99 op te nemen in het zogeheten meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport (MIRT). Zo is de verhouding tussen intensiteit en capaciteit volgens het onderzoek vrijwel overal beneden het gemiddelde. Dat betekent dat er in de regel nauwelijks vertraging of filevorming is. ’Op de N9 bevinden zich dus geen prioritaire knelpunten op het gebied van doorstroming op grond waarvan vanuit het Rijk een investering te rechtvaardigen is’, zo schrijft de minister.

    In het coalitieakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie is 7,5 miljard euro toegekend voor de ontsluiting van (grootschalige) woningbouwgebieden. Het ligt volgens de minister niet in de lijn der verwachtingen dat de N77 of de verbreding van de N9 uit dit potje zal worden gefinancierd.

    Ook voor een verdubbeling van het spoor tussen Alkmaar en Den Helder leven momenteel geen plannen, zo meldt Harbers. ’In de bestaande situatie kunnen tot vier treinen per uur per richting gereden worden. Dit is ruim voldoende voor de huidige en de in de toekomst voorziene reizigersvraag’.

    De provincie Noord-Holland gaat wel samen met de NS en ProRail een ontwikkelplan maken waarin vooruit wordt gekeken naar de toekomstige ontwikkeling van de lijn.

    Noordhollands Dagblad

    0 reacties :

    Een reactie posten