Duitsland schuimbekt van woede: Macron wil met Le Pen samenwerken

• zondag 26 juni 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Le Pen en Macron willen gezamenlijk de bouw van zes nieuwe kerncentrales doordrukken.

Duitsland schuimbekt van woede: Macron wil met Le Pen samenwerken

(Vertaling: E.J. Bron)

In Frankrijk gaan steeds meer stemmen op om de isolatie van het “Rassemblement National” van Marine Le Pen op te geven. De regeringspartij van president Emmanuel Macron, die haar meerderheid in het parlement is kwijtgeraakt, biedt een samenwerking aan. Dit stuit in Duitsland op heftige afwijzing.

Macron´s Minister van Justitie, Éric Dupond-Moretti, heeft nu aangekondigd voor gemeenschappelijke doelen, bijvoorbeeld “meer banen bij de politie”, samen met het RN “vorderingen te willen maken”. Ook de zojuist herkozen parlementariër van de partij van Macron “Ensemble!”, Céline Calvez, zei: “Als we een meerderheid nodig hebben, zullen we ook de stemmen van het Rassemblement National zoeken”.

Coöperatie bij de uitbreiding van de atoomkracht

Zo tekent zich bijvoorbeeld bij de uitbreiding van de kernenergie een samenwerking af. Le Pen en Macron willen gezamenlijk de bouw van zes nieuwe kerncentrales doordrukken. Zo kondigde de aanvoerster van de oppositie al aan “constructief”te willen werken. Ze zou Macron onder vier ogen hebben gezegd dat ze weliswaar de oppositie zou willen aanvoeren, maar “niet systematisch blokkeren”. Marine Le Pen sloot echter uit om de door Macron geplande hogere pensioenleeftijd van 65 jaar aan een meerderheid te helpen.

Achtergrond: voor een meerderheid in het Franse parlement ontbreken de partij van Macron sinds afgelopen zondag 45 zetels. Ze zoekt nu ondersteuning bij de oppositie. Het RN is daar de grootste afzonderlijke partij, ook al is het linkse bondgenootschap “Nupes” in totaal groter geworden. Dat bestaat echter uit vier verschillende partijen en zal, zoals blijkt uit aankondigingen tot nu toe, geen gezamenlijke fractie vormen.

Kritiek uit Duitsland

In Duitsland zijn journalisten boos en verontwaardigd over het keerpunt in het buurland. De “Zeit” becommentarieerde: “Terwijl in Frankrijk evenals in Duitsland altijd gezegd werd: niemand werkt en stemt samen met de rechts-extremen.” Dat nu uitgerekend de door het weekblad altijd als Europees voorbeeld verafgoodde Macron deze isolatie uit machtsbehoud zou ondermijnen, schiet de redactie in Hamburg in het verkeerde keelgat: “Terwijl het programma van Le Pen net zo mens verachtend en autoritair is als ooit.”

Ook de Franse elite maakt zich zorgen dat de “taboe breuk” (“Zeit”) het RN aan de definitieve doorbraak zou kunnen helpen: “Het gevaar bestaat dat het Rassemblement National over enkele jaren 200 tot 250 parlementariërs heeft en op de lange termijn een meerderheid behaalt”, zei de politicoloog Olivier Rozenberg. Schuld daaraan zou ook Macron´s “bagatelliseren” zijn.

Bron:
    jungefreiheit.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)