Minister wil Franse probleemjongeren naar Nederland halen. Van Haga vraagt debat aan: "Rariteitenkabinet is spoor bijster"

• dinsdag 14 juni 2022
  •  Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) wil Franse probleemjongeren uit de beruchte banlieues in Nederland laten werken om de gaten op de arbeidsmarkt te vullen.

Bart Reijmerink 14-6-2022

Volgens de minister heeft Nederland "hen nodig" om de economie draaiende te houden. BVNL-leider Wybren van Haga denkt hier anders over: de politicus heeft direct een Kamerdebat aangevraagd.

Met grote verbazing en vol ongeloof heeft Tweede Kamerlid Wybren van Haga (BVNL) een debat aangevraagd over het ridicule plan om Franse probleemjongeren naar Nederland te halen.

"Geheel tegen het advies van de Arbeidsinspectie in blijft dit kabinet, nu zelfs onder leiding van een CDA-minister, inzetten op het faciliteren van arbeidsmigranten. Nu zelfs criminele jongeren uit de banlieues van Frankrijk. Totaal mesjoche!”, aldus Van Haga die stelt dat onze beroepsbevolking meer dan genoeg arbeidspotentieel heeft.

"Dit in de vorm van de werkloze migrant die hier al woont, de werkloze 55-plusser die wel wil, maar geen kans krijgt en de parttimer die meer uren kan werken."

In een interview met het AD erkent de minister dat er veel problemen zijn rond arbeidsmigratie, maar volgens haar zijn arbeidsmigranten ook noodzakelijk om de economie op gang te houden.

"Maar onze economie draait dus ook voor een fors deel op arbeidsmigranten. Je kunt Nederland niet meer los zien van hen. Ik kan mij niet voorstellen dat we de economie zonder hen kunnen laten draaien."

BVNL denkt hier anders over en is een petitie gestart die oproept tot een rem op de bevolkingsgroei en zich uitspreekt tegen migratieplannen. De petitie is al bijna 15.000 keer getekend. "We zijn met diverse demografen van mening dat bevolkingsgroei ten gevolge van migratie Nederland ontwricht. Kijk alleen al naar de overspannen woningmarkt en onze al onder druk staande verzorgingsstaat”, aldus Van Haga, die mensen oproept hun stem te laten horen door het ondertekenen van de petitie.

NieuwRechts

Dekker zei

Iedere dag denk je dat het niet gekker kan met die mafklappers in dit kabinet maar de volgende dag wordt het weer gekker.
    We importeren jaarlijks 100.000 jonge kerels uit Afrika en zit daar nou niemand tussen die ook nog zijn steentje wil bijdragen aan zijn Gastland?
    Als we Karin van Gennip, die mafklapper van het CDA moeten geloven, kunnen we buiten die jaarlijkse 100.000 extra miljarden kostende arbeiders ook nog wel een stelletje criminelen importeren uit Frankrijk.
    Wordt het niet eens tijd dit voltallige kabinet naar het gekkenhuis te sturen, ze in een dwangbuis stoppen en nooit meer in de maatschappij loslaten?