Verbreding van de N9 bepleiten is mooi, maar het gaat niet gebeuren zegt Theo Meskers van De Kop Werkt. ’Het is praktisch en financieel niet haalbaar’

Datum:
  • woensdag 18 mei 2022
  • in
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER

    Een verbreding van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder zit er niet in. Dat zegt Theo Meskers van de stuurgroep De Kop Werkt. Hij reageert op het pleidooi van Kamerlid Wybren van Haga voor verbetering van de bereikbaarheid van de Kop van Noord-Holland.


    Delano Weltevreden 18-5-2022


    Van Haga (BVNL) heeft Kamervragen gesteld aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. De voormalige VVD’er verwijst naar een studie van de provincie Noord-Holland. Daarin wordt een vierbaansweg tussen Alkmaar en Den Helder genoemd als een van de oplossingen voor de slechte bereikbaarheid van de Noordkop, schrijft Van Haga aan de minister. Hij bepleit ook een verdubbeling van het spoor tussen de twee steden en aansluiting van de A7 op de N99.

    Theo Meskers zegt geen idee te hebben waarom Van Haga het doet voorkomen dat een verbreding van de N9 mogelijk is. Het verbaast hem wel zeer dat Behoorlijk Bestuur, de grootste fractie in de Helderse gemeenteraad, daarin meegaat. „Die fractie moet beter weten. Het is namelijk besproken in de Regionale Raadscommissie Noordkop.”

    Heel lang

    „De discussie over verbreding van de N9 loopt al heel lang”, weet Meskers die behalve voorzitter van De Kop Werkt ook wethouder is in de gemeente Hollands Kroon. De Kop Werkt is het regionaal stimuleringsprogramma van de Noordkopgemeenten Texel, Den Helder, Hollands Kroon en Schagen en de provincie Noord-Holland. De vijf partners proberen de regio economisch sterker te maken door onder meer toerisme te stimuleren, de ontwikkeling van havens te bevorderen en de bereikbaarheid te verbeteren.

    Meskers: „In het kader van De Kop Werkt hebben wij over de bereikbaarheid van dit gebied uitvoerig gesproken met toenmalig gedeputeerde Elizabeth Post van verkeer en infrastructuur. Uit onderzoek is gebleken dat een verbreding van de N9 financieel en praktisch niet haalbaar is. Maar verbreding is geen doel op zich. Het doel is dat je vanuit Den Helder in vijftig minuten op de ring A10 rond Amsterdam moet kunnen zijn . De focus is verschoven van de N9 naar de N99 en de A7, wij noemen die weg de N77. Als die is aangelegd, ben je vanuit Den Helder en Anna Paulowna in vijftig minuten op de A10.”

    Dat er iets moet gebeuren met de N9, ligt volgens Meskers voor de hand. De doorstroming van het verkeer op die weg kan worden verbeterd door de weg om St. Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug te leiden. Zoals dat is gedaan bij Schoorl en De Stolpen. Daarmee gaat de verkeersdruk op St. Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug omlaag, daalt de geluidsoverlast en neemt de veiligheid toe. Daarnaast kunnen minder ingrijpende maatregelen op de weg worden genomen om de veiligheid op de weg te verbeteren. Zoals de aanleg van extra invoegstroken en rotondes.

    Aanjagen

    Wat de aanleg van de N77 betreft is volgens Meskers onderzocht wat dat de regio oplevert. „Het lijkt er op dat de N77 gebruikt kan worden voor het aanjagen van de gebiedsontwikkeling. Het kan bijvoorbeeld leiden tot meer woningbouw, recreatie en toerisme. Bovendien kan de kwaliteit van het eiland Wieringen omhoog. Omdat er dan minder verkeer over die weg gaat, kan de N99 een eenvoudige gebiedsontsluitingsweg worden.

    De geschetste ontwikkelingen zijn niet op korte termijn realiteit, zegt Meskers. „Het duurt nog zeker twintig jaar. Er is geen enkel zicht op financiering. Deze plannen komen niet voor in de Nationale Investeringsagenda.” De betrokken gemeenten en de provincie Noord-Holland moeten er daarom voor zorgen dat zij hun huiswerk doen en een stevige lobby opzetten, zodat geld dat beschikbaar komt niet alleen gaat naar de gebieden rond de grote steden. „We moeten onszelf op de kaart zetten.”

    Noordhollands Dagblad

    1 reacties :

    Anoniem zei

    Meskers, als het een financiële kwestie is waarom halen jullie als VVD dan honderdduizenden migranten binnen die niets bijdragen aan onze economie? Voor een fractie van die kosten hebben we een 4 baansweg en een dubbel spoor.

    Een reactie posten