Pieter Omtzigt zet Rutte klem: 'Deze informatie wilde hij donderdag niet met de Kamer delen'

• vrijdag 20 mei 2022
  • Categorie: , ,
  • Donderdag werd er in de Tweede Kamer gedebatteerd over de handelswijze van premier Mark Rutte.

20-5-2022 NieuwRechts

Dit debat werd gevoerd nadat uit was gekomen dat Rutte meerdere berichtjes van zijn telefoon verwijderde en zelf bepaalde welke van die berichtjes wel of niet bewaard moesten blijven. Dat laat volgens de oppositie zien dat Rutte niets heeft met de nieuwe bestuurscultuur en de daarbij horende transparantie.

Het ging er op sommige momenten ongekend hard aan toe in het debat. Rutte stelde gewoon volgens de ‘geest van de wet’ gehandeld te hebben en was zich ogenschijnlijk van geen kwaad bewust. Sterker nog, hij reageerde regelmatig getergd op het optreden van de Kamerleden. Uiteindelijk werd er een motie van wantrouwen ingediend door PVV-leider Geert Wilders. Deze motie van wantrouwen werd gesteund door PVV, SP, DENK, PVDD, BBB, JA21, FVD en Groep van Haga. Daarmee behaalde deze geen meerderheid en overleefde Rutte voor de zoveelste keer.

Het echte nieuws kwam wat Kamerlid Pieter Omtzigt betreft echter pas na het debat, zo schrijft hij op Twitter. ‘Er blijkt al een jaar een project en geld te zijn om sms-berichten beter op te slaan bij het ministerie van Rutte!’, schrijft hij op het medium. Hij geeft vervolgens wat context over de situatie en haalt daarbij aan dat de regering eerder naar aanleiding van het toeslagenschandaal verbetering beloofde met betrekking tot informatievoorziening.

‘Elk departement moest met een actieplan informatievoorziening komen’, schrijft Omtzigt. ‘En wel voor 1 juni 2021. Dus ik vroeg: waar is het actieplan van het ministerie van Rutte. Rutte zei: ik stuur het eind 2022. Ik zei: nee, ik eis het nu. Het bestaat al een jaar. Hij weigerde het actieplan te sturen tijdens het debat. Toen moest ik dreigen met een vordering via de voorzitter. Volgens de grondwet moet hij documenten geven aan een Kamerlid als die daarom vraagt.’

‘Na het debat kwam het document Actieplan’, vervolgt Omtzigt. ‘Nou, een van de actiepunten: berichten opslaan, daarvoor software kopen. Moet klaar zijn in 2022. Waarschuwing: bestuurlijke besluiteloosheid. Als we dit hadden geweten in het debat hadden we gevraagd hoe het daarmee staat. Het ministerie van Algemene Zaken heeft in 2021 en 2022 geld gekregen om het systeem om berichten op te slaan te kopen (en daarna geld om het te onderhouden) Wat is er met dit geld gebeurd? Bestaat het systeem? Deze informatie wilde minister-president Rutte niet met de Kamer delen. De Kamer was te wantrouwend volgens Rutte en moest hem vertrouwen. Ik had deze informatie graag voor het debat gehad hoor! Wordt vervolgd.’