Niets staat de bouw van het stadhuis op Willemsoord nog in de weg. De Raad van State zegt dat er niets mis is met het bouwplan

• woensdag 25 mei 2022
  • DEN HELDER

Niets staat de bouw van het stadhuis op Willemsoord meer in de weg. Tegenstanders van het plan hebben van de Raad van State, de hoogste bestuursrechter, op alle punten ongelijk gekregen. Daarmee is de strijd definitief in het voordeel van de gemeente Den Helder beslecht.

Delano Weltevreden 25-5-2022

De tegenstanders, onder anderen Stichting Behoud Cultureel Erfgoed, Belangenvereniging Visbuurt Den Helder en Nieuwedieper Henk van Kuijk, hadden de Raad van State gevraagd om de bouw stil te leggen totdat er een definitieve uitspraak zou zijn. Op Willemsoord worden de gebouwen 72 en 66 verbouwd tot stadhuis. De tegenstanders vinden dat burgemeester en wethouders geen vergunning daarvoor hadden mogen verlenen aan ontwikkelbedrijf Zeestad. Zij stellen dat er geen deugdelijk locatiebesluit aan de bouw ten grondslag ligt, dat er verkeer- en parkeerhinder zal ontstaan en dat de cultuurhistorische waarden op het rijksmonumentale werfterrein worden geschaad.

Locatiebesluit

Met name Van Kuijk heeft er de afgelopen jaren op gehamerd dat de gemeenteraad geen locatiebesluit heeft genomen en dat de bouw dus illegaal is. Volgens de Raad van State heeft de gemeenteraad indirect een besluit genomen over de locatie door op 25 februari 2019 het geld beschikbaar te stellen voor de bouw van het stadhuis op Willemsoord.

Belangenvereniging Visbuurt Den Helder vreest dat het nieuwe stadhuis op Willemsoord zal leiden tot parkeeroverlast in de Visbuurt omdat er meer verkeer naar Willemsoord zal trekken. Omdat het stadhuis op de route ligt naar de veerhaven van Teso, zal het extra verkeer leiden tot meer uitstoot van schadelijke stoffen.

De rechtbank heeft volgens de RvS terecht overwogen dat het in deze procedure niet over die vraag gaat. De vestiging van een gemeentehuis op Willemsoord mag volgens het bestemmingsplan. Het enige wat in strijd was met dat bestemmingsplan is de bouwhoogte van Gebouw 72. Door de verbouwing wordt dat gebouw iets hoger. Maar dat zal niet tot extra files en parkeeroverlast in de Visbuurt leiden, vindt de RvS.

Geen rekening

Erfgoedstichting SBCE vindt dat er geen rekening mee is gehouden dat er onvoldoende parkeerplaatsen op Willemsoord zijn als er een stadhuis op Willemsoord komt. Ondanks de toename van 183 parkeerplaatsen ten behoeve van het gemeentehuis, blijft een tekort bestaan van 343 parkeerplaatsen, aldus SBCE.

Maar volgens de Raad van State kan een eventueel bestaand tekort buiten beschouwing worden gelaten. Er hoeft slechts rekening te worden gehouden met de toename van parkeerbehoefte als gevolg van de bouw van het stadhuis.

SBCE vindt ook dat het stadhuis te dicht komt te staan op de scheepshelling waar schepen worden gerepareerd. Ambtenaren krijgen daar last van en gaan ongetwijfeld klagen is de overtuiging van de erfgoedstichting. De artikelen in het Bouwbesluit over geluid zijn volgens de RvS echter niet van toepassing op gebouwen met een kantoorfunctie.

Noordhollands Dagblad