Rivian fabriek.










Van een onzer correspondenten.

De grote Amerikaanse autofabrikant Ford gaf zijn omvangrijke investering in het elektrische voertuig bedrijf (EV) Rivian de schuld van de dramatische omzetdaling in het eerste kwartaal van 2022.

Ford rapporteerde een omzet van $ 34,5 miljard tussen januari en maart, een daling van 5% ten opzichte van dezelfde periode in 2021, en een nettoverlies van $ 3,1 miljard, volgens cijfers van het bedrijf die woensdag werden vrijgegeven. De autofabrikant uit Detroit stelde dat zijn grote investering in Rivian in het eerste kwartaal $ 5,4 miljard aan verliezen opleverde.

‘Een nettoverlies van $ 3,1 miljard was voornamelijk toe te schrijven aan een marktwaardeverlies van $ 5,4 miljard op de investering van het bedrijf in Rivian, stelde Ford in de presentatie van de kwartaalcijfers.

Ford behoudt een belang van ongeveer 12% in Rivian, meldde CNBC in november.

Rivian heeft zelf enorme verliezen geboekt en de koers van het aandeel is de afgelopen zes maanden met bijna 70% gedaald. De waarde van de ongeveer 102 miljoen Rivian-aandelen van Ford is sinds november navenant gedaald van ongeveer $ 17,5 miljard naar $ 3,2 miljard.

Rivian, een in Californië gevestigd bedrijf en opgericht in 2009, ging in november naar de beurs, aldus de Wall Street Journal. Beleggers kochten destijds snel aandelen van de startende EV-producent , maar de recente slechte prestaties hebben veel investeerders weggejaagd.

In de laatste drie maanden van 2021 rapporteerde Rivian een nettoverlies van $2,5 miljard. Autofabrikanten hebben hun aandacht steeds meer gericht op de productie van elektrische voertuigen, aangezien regeringen prestigieuze plannen voor groene energie pushen. President Joe Biden heeft beloofd beleid te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat 50% van de verkoop van nieuwe voertuigen in de VS tegen 2030 emissievrij is en dat elke toevoeging aan de 600.000 tellende voertuigenvloot van de federale overheid tegen 2035 elektrisch is.

De CEO van Rivian, RJ Scaringe, suggereerde onlangs echter dat de toeleveringsketen voor EV-batterijen nog steeds ver achterligt op waar het moet zijn om veel van de doelen te bereiken die door westerse regeringen worden nagestreefd, meldde de WSJ.

‘Heel simpel gezegd, de totale cel-productie in de wereld samen vertegenwoordigt ruim minder dan 10% van wat we over 10 jaar nodig zullen hebben’, zei Scaringe vorige week. ‘Dat betekent dat 90% tot 95% van de supply chain niet bestaat.’

***

Bron.