Filmpjes! Rutte krijgt kritische vragen, journalist neemt geen genoegen met inhoudsloze antwoorden

• zaterdag 14 mei 2022
  • Politiek verslaggever Sam Hagens van Hart van Nederland voelt premier Rutte stevig aan de tand tijdens de wekelijkse persconferentie. Rutte meandert natuurlijk weer vrolijk om de kritische vragen heen, maar daar neemt Hagens geen genoegen mee!

Wout Willemsen 13-5-2022

Rutte's teflon begint een beetje scheurtjes te vertonen. Door de vraagstelling kan de kijker eigenlijk niet meer om het feit heen dat Rutte zo'n beetje de enige constante factor is bij het meeste wat de afgelopen 12 jaar fout is gegaan. En niet omdat hij 'toevallig' al die tijd premier was, maar omdat hij er direct of indirect een rol in heeft gespeeld.

Rutte komt eigenlijk niet veel verder dan 'Oeps, ik ga m'n best doen en er ging ook wél wat goed!' Het lijkt haast wel alsof het hem allemaal maar gewoon is overkomen. De asielproblematiek, de stikstofcrisis, het toeslagenschandaal, de 'functie elders' voor Omtzigt, de gaswinning in Groningen, de aanpak van de coronacrisis, het uitkleden van de (jeugd)zorg, de inflatie... Hij vóélt zich er wel heel verantwoordelijk voor, maar is het niet!

Iedereen die ook maar een beetje mee heeft gekregen van alle grote problemen die in Nederland spelen, moet na deze vragen toch een keer tot de conclusie komen dat Rutte nauwelijks iets heeft opgelost en de problemen eigenlijk alleen maar heeft verergerd, na ze soms eerst te hebben weggemoffeld? Zolang Rutte de stemmen krijgt is het voor hem voldoende signaal om door te gaan, ongeacht resultaat.

Zodra iemand hem met wat kritische vragen in het nauw drijft, dan slingert hij er een paar D66-marketingtactiekjes tegenaan en verhult ze in bestuurlijk jargon. Nooit ergens verantwoordelijkheid voor nemen. Nooit concrete oplossingen aandragen die helder gecommuniceerd kunnen worden en waar men hem op af kan rekenen. En vooral niet reflecteren op het feit dat hij het soort vragen zoals in die filmpjes voor de kiezen heeft gekregen. Dat komt allemaal zomaar uit de lucht vallen en heeft natuurlijk niets met hem of zijn uitvoering te maken.

Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!

Hopelijk leggen journalisten zoals Sam Hagens en Sophie van Leeuwen (politiek verslaggever voor BNR) hem vaker het vuur aan de schenen met dit soort vragen. Vroeg of laat moet het kwartje bij de VVD-stemmer dan ook wel een keer vallen.

Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!

DDS