Eerste Kamer stemt D66-vaccinatievoorstel kindercentra weg

• donderdag 26 mei 2022
  •  25 May 2022 door Bart Reijmerink

De Eerste Kamer heeft dinsdag het D66-wetsvoorstel voor de mogelijkheid om verplichte vaccinaties bij kindercentra in te voeren verworpen. Alleen de Eerste Kamerfractie van D66 stemde voor dit wetsvoorstel.

Al jaren ligt het wetsvoorstel gevoelig in Den Haag. Echter wist het wetsvoorstel twee jaar geleden een meerderheid te behalen in de Tweede Kamer. Het voorstel moet ouders de keuze bieden een ‘veilige’ crèche uit te kiezen waar alleen kinderen zitten die hun prikken uit het Rijksvaccinatieprogramma hebben gehad.

Sinds het uitbreken van de coronacrisis valt de Covid-vaccinatie ook onder het Rijksvaccinatieprogramma. Hierdoor zijn senatoren bang voor de gevolgen van het wetsvoorstel van D66. Eerste Kamerleden vrezen dat met het aannemen van deze wet personeelsleden van kindercentra gedwongen konden worden om zich te laten vaccineren.

Door deze bezorgdheid wist het wetsvoorstel geen Kamermeerderheid te behalen. Alle fracties behalve die van D66 stemden tegen de wet.