Een gesprek met Harm Beertema (PVV): “D66-lobbyisten ruïneren het onderwijs”

Datum:
  • zaterdag 21 mei 2022
  • in
  • Categorie: , ,
  •  Het Nederlandse onderwijs holt volgens critici al jaren achteruit.


    25 March 2022 door Bart Reijmerink


    Waar Nederland decennia geleden bovenaan de prestatielijstjes stond is Nederland dezer dagen niet bepaald een gidsland wat betreft onderwijs. NieuwRechts sprak met PVV-Kamerlid Harm Beertema, die zelf jarenlang in het onderwijs heeft gewerkt, over de staat van het Nederlandse onderwijs. 

    Al jaren maakt de PVV zich zorgen over de huidige conditie van het onderwijs. De primaire taken van het onderwijs zijn terzijde geschoven en hebben plaatsgemaakt voor progressieve idealen en wensdenken - zoals klimaatbewustheid. Veel van deze idealen zijn omgetoverd tot vaste leerstof in het curriculum. In de Tweede Kamer kaart Beertema de teloorgang van het onderwijs haast wekelijks aan. 

    “Het Nederlandse onderwijs levert heel veel klimaatbewuste kinderen af, die van alles weten over klimaat en gender. Maar 24 procent van de vijftienjarigen in ons land is functioneel analfabeet. Dat laatste gegeven is voor mij altijd wel de kern van het verhaal. Het onderwijs heeft maar één kerntaak en dat is kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Daar zijn we altijd heel erg goed in geweest. Dat stamt al uit de tijd dat onderwijs door de politiek werd gezien als de grote gelijkmaker. Dat begrip heeft voor mij erg veel waarde. 

    Dat is wat onderwijs dan ook moet doen: verheffen en emanciperen. Dat doe je door juist die kerntaken heel zorgvuldig te benaderen. 24 procent van de vijftienjarigen als functioneel analfabeet afleveren aan deze ingewikkelde samenleving is een godsschande van de eerste orde. Daar moet elk eerste wereldland, wat wij zijn, zich diep voor schamen.”

    Waar komt deze teloorgang vandaan?
    “Het onderwijs is geteisterd door de ene vernieuwing na de ander. Die vernieuwingen worden altijd ingegeven door van die verdwaalde onderwijskundigen die zelf nog nooit voor de klas hebben gestaan. Maar van deze mensen moet altijd alles anders. Veel van deze vernieuwingen zijn gebaseerd op het wensdenken. Het is een soort magisch denken van socialisten en andere verlichte geesten, maar het werkt niet. De kwaliteit van ons onderwijs is iedere tien jaar zo verschrikkelijk hard achteruit gekacheld. 

    Ik maak ook wel eens de vergelijking met de zorg. Als dit was gebeurd met onze medische zorg, waarbij echt doden vallen, dan was het land te klein geweest. Al die onderwijsvernieuwingen hebben natuurlijk een uitgesteld effect, je ziet niet direct de schade. Dit uitgestelde effect begint inmiddels zo dramatisch te worden, maar zelfs nu wordt de urgentie nog niet gezien. Niet door ministers, niet door de Tweede Kamer.”

    Hoe komt dat?
    “Dat komt doordat we op een enig moment besloten hebben om de bekostiging van het onderwijs geheel aan de scholen en de bestuurders zelf over te laten. Dat gebeurde in de wettelijke regeling van de lumpsum-bekostiging. Scholen krijgen een zak geld en moeten dan maar zelf zien wat ze ermee doen en hoe ze dat onderwijs inrichten. Op dat moment is het onderwijs helemaal gedepolitiseerd. De politiek is op afstand gezet. Zelfs de ministers hebben niks meer te vertellen. Zolang we met die lumpsum doorgaan zal er niks veranderen. 

    De achtergrondgedachte was toentertijd: wie zijn wij niet-specialisten om te bepalen hoe scholen onderwijs moeten geven. Het idee was om het onderwijs het zelf te laten doen. Maar er is toen nooit nagedacht over de vraag wie het onderwijs is. Inmiddels is dat wel duidelijk geworden. Het zijn niet de leraren en de ouders die leidend zouden moeten zijn. De bestuurders en de raden van toezicht hebben de macht gegrepen. Sindsdien is het onderwijs van hen en daarmee het geld ook. Wie betaalt, bepaalt. 

    NieuwRechts

    0 reacties :

    Een reactie posten