Gina McCarthy.

Van een onze correspondenten.

In Nederland kennen we een aantal felle bestrijders van de Nederlandse luchtvaartsector, zoals publieke weerman Gerrit Hiemstra die deze week op Twitter weer niet van ophouden weet om burgers hun welverdiende vliegvakantie te ontzeggen.

Hij moet toch zware dagen hebben gehad met al die enorme rijen mensen die zelf kiezen voor een vakantiebestemming, Nederlanders die er zelf voor hebben gewerkt, zelf voor gespaard en zelf betaald. Hoe meer mensen willen vliegen, hoe groter de razernij van dit soort onverdraagzame types. Hiemstra is maar een eenvoudige meteoroloog, staat weliswaar op de loonlijst van onze NOS, maar heeft geen echte invloed.

In Amerika is dat anders. Ook daar worden de vuisten tegen de hemel gebald, maar dan in het Witte Huis. Hier is het wel doodserieus en heeft het wel degelijk maatschappelijke invloed. President Bidens klimaatadviseur Gina McCarthy ontstak deze week in een soort woede tegen alles wat vliegtuig heet. Airforce One zelf ontsprong maar amper de dans:

‘We gaan dit jaar alleen al 100 maatregelen nemen voor toestellen. De luchtvaartmaatschappijen zullen ‘hier weg zijn’ als ze zich niet houden aan de Green New Deal regels van Biden.’ Zie hier.

Het kan zijn dat dit de ‘last famous words’ zijn van de bevlogen klimaatambtenaar. Er zijn immers speculaties dat zij gaat vertrekken, waarover Climategate eerder berichtte. Zie hier.

Hiemstra daarentegen zou moeten blijven: hij hoort er echt bij als tegengeluid. Tegenover de massa’s vrolijk vliegende vakantievierders.