Van een onzer correspondenten.

De Rabobank gaat voortaan boodschappen doen met de rekeninghouders en helpen om verantwoorde CO2-keuzes te maken. Er is een app gemaakt en bij elke krop sla of tube tandpasta vermeldt de bank wat voor klimaatschade de consument aanricht bij aankoop.

Het ene product stoot immers meer CO2 uit dan het andere en we worden zo geholpen om keuzes te maken. Dit is een verdere stap in een totalitair denken waar het gedrag van consumenten steeds meer in de greep komt van grote concerns die iets met ons ‘bewustzijn’ willen doen. Wie wil nou de aarde niet redden met al die CO2-uitstoot die de zaak alleen maar opwarmt?

De Rabo, met Baarsma voorop, staan te trappelen. Er is waarschijnlijk met al deze diepgevoelde maatschappelijke goeiigheid niet eens een commercieel motief bij de bank. Dat geeft op zich al te denken. En dat wetenschappelijke inzichten aantonen dat CO2-uitstoot juist een zegen is voor mens en planeet, brengt hen niet meer aan het twijfelen. Dat ook de CO2-uitstoot, zo blijkt uit maandelijkse metingen, geen effect laat zien op de temperatuurschommelingen in de atmosfeer, kan deze kruisvaarders niet meer huiswaarts laten keren.

Inmiddels is het al een ‘functionaliteit’ geworden. Het is interactief en delen van ons denk- en gevoelsleven stromen zo probleemloos het bancaire domein binnen. De projectleider van de CO2 app:

‘Wel kunnen klanten in de app aangeven of ze vlees eten en of ze een auto hebben, zodat de berekening nauwkeuriger wordt.’ (Bron: Nieuwe Oogst)

Prof. dr. Barbara Baarsma is binnen de Rabobank CEO van de Rabo Carbo bank en ziet de consumenten inmiddels helemaal als ‘deel van de oplossing’ als het om klimaat gaat. Zij wil ons in staat stellen ‘goede voedselkeuzes’ te maken. Al eerder berichtte Climategate.nl over haar CO2-kruistocht. Zie hier.

Hoewel van dezelfde denominatie, staan andere klimaatbevlogenen niet te juichen bij dit soort speeltjes van Baarsma. Greenpeace Nederland noemt het initiatief van Rabobank zelfs een ‘rookgordijn’. De milieuorganisatie vindt dat de Rabobank beter haar investeringen in met name de veehouderij in lijn moet brengen met de klimaatdoelen van Parijs. (Bron: ANP)

Eerder kwam Baarsma ook al met een speciale klimaatbeleidstoets voor generaties, zoals jongeren en ouderen. En onlangs werd zij benoemd tot ‘bodemgezant’ van de IUCN i.s.m. de KNAW en de stichting Onder het Maaiveld.