Plannen voor groot bedrijvenpark op Agriport. ’Er is grote belangstelling onder ondernemers voor’

• zaterdag 2 april 2022
  • Categorie: , ,

•  HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

Op een lap grond van maar liefst 39.000 vierkante meter, meer dan zes voetbalvelden, verrijst volgend jaar Bedrijvenpark Agriport. Verdeeld over vijf gebouwen worden 144 bedrijfsunits aangeboden. Daarnaast zijn er tien kavels beschikbaar voor extra grote bedrijfsgebouwen.

Leo Blank 1-4-2022

Burcht Vastgoed uit het West-Friese De Goorn is de opdrachtgever voor het project. In hun eigen dorp zijn de compagnons Dennis Roet en Lennard Kok net gestart met een soortgelijk kleiner initiatief met 74 boxen en units: Bedrijvenpark Koggenland.

Het terrein in Middenmeer ligt in de zuidpunt van Agriport, in de oksel van de A7 en N239 (Nieuwe Niedorp-Medemblik). De huidige, tijdelijke priklocatie van de GGD maakt deel uit van het stuk grond. Op dit deel van 14.000 vierkante meter komen de kavels met grote bedrijfsgebouwen.

Overzicht van Bedrijvenpark Agriport.© Foto aangeleverd

Overzicht van Bedrijvenpark Agriport.

De Stek

Het duo speelt in de toenemende vraag naar grote en kleine bedrijfsunits in de regio. In tegenstelling tot het plan op industrieterrein De Stek in Wieringerwerf, waarover dinsdag werd bericht, richt Bedrijvenpark Agriport zich op kandidaten uit een groter gebied, tot Amsterdam en Haarlem.

In De Goorn waren alle boxen en units vóór het slaan van de eerste paal in maart verkocht. „Dat geeft de grote belangstelling onder ondernemers aan. We zijn ervan overtuigd dat ruim twintig kilometer noordwaarts in Middenmeer ook veel animo zal zijn”, aldus Dennis Roet.

Fase 1 omvat 144 bedrijfsunits verdeeld over vijf gebouwen. De ruimtes variëren van 54 tot 216 vierkante meter. De meeste hebben een verdieping. Fase 2 bestaat uit tien kavels van duizend tot tweeduizend vierkante meter met daarop een bedrijfsgebouw vanaf ongeveer 350 vierkante meter. Deze units krijgen twee verdiepingen.

In Fase 2 komen er tien kavels met grote bedrijfsgebouwen.© Foto aangeleverd

In Fase 2 komen er tien kavels met grote bedrijfsgebouwen.

Duurzaamheid

De initiatiefnemers zoeken het vooral in kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid, aldus Roet: „Rond het terrein komt een hek met elektronisch bedienbare toegangspoorten. Er is camerabewaking, brandbeveiliging en terreinverlichting. We willen geen ongenode gasten op het terrein.”

De bedrijfsgebouwen worden opgetrokken van staal met binnenmuren van beton. Met het oog op duurzaamheid hebben ze een hoge isolatiewaarde. Ook wordt een glasvezelnetwerk aangelegd en komt er een vereniging van eigenaren en een parkmanagement.

De aankoopprijzen variëren sterk. De kleinste units van 54 vierkante meter kosten 77.500 euro (ex btw). De grootste starten vanaf 180 vierkante meter begane grond met 317.500 euro (ex btw). De prijzen van de kavels met bedrijfsgebouwen vanaf 350 vierkante meter worden binnenkort bekendgemaakt. Horeca en detailhandel zijn uitgesloten. Bedrijven tot en met milieucategorie 3.2 zijn toegestaan.

Omgevingsvergunning

Hollands Kroon heeft de omgevingsvergunning nog niet verleend, omdat de voorbereidingen nog in volle gang zijn. Roet en Kok verwachten niettemin dat de bouw in het vierde kwartaal van dit jaar start. De oplevering staat ongeveer een jaar later gepland.

De verkoop is twee weken geleden begonnen. Volgens Lennart Kok zijn in korte tijd al opties genomen op bijna negentig units. Kandidaat-kopers komen uit de hele provincie Noord-Holland.

Info: www.bedrijvenparkagriport.nl

Noordhollands Dagblad