Jetten cancelt nieuwe subsidieaanvragen biomassa

• zaterdag 23 april 2022
  • Categorie: , ,
  • Het kabinet heeft besloten om biomassa in de ban te doen. Na jaren van flinke kritiek vanuit de Tweede Kamer heeft Jetten bekend gemaakt een streep te zetten door nieuwe subsidieaanvragen voor biomassacentrales. Het kabinet erkent nu dat biomassa toch geen duurzaam alternatief is voor fossiele brandstoffen.

23-4-2022

Al sinds 2020 dienen kritische partijen moties in om de biomassaproductie in de ban te doen. Lang heeft het kabinet niet naar deze partijen, en ook niet naar kritische wetenschappers, willen luisteren. Maar het kabinet is nu toch van mening veranderd, in een interview met de Telegraaf legt Jetten deze verandering nader uit.

Het kabinet merkte dat de onvrede over de houtstook ook bij de coalitiepartijen groeiden, vandaar dat het kabinet zich nu toch realiseert dat er een andere koers nodig is.

"Kijk, aan de ene kant is biomassa behulpzaam bij het halen van de CO2-doelen. Dat komt omdat het in de rekenmethodes beter is dan de inzet van fossiele energiebronnen. Het dilemma is: als je minder subsidie of helemaal geen subsidie op biomassa geeft, moet je dus meer doen om de CO2-uitstoot op een andere manier te beperken. De afgelopen tijd heb ik doorgevraagd bij Kamerleden. Ik proef toch een breed draagvlak voor een steil afbouwpad, zowel bij coalitie als oppositie", aldus Jetten.

Nieuwe aanvragen voor de bouw van biomassacentrales worden vanaf heden gecanceld. De subisidies voor de al bestaande biomassacentrales worden voorlopig nog niet stopgezet, laat Jetten weten.

"Daarom vind ik het nu verantwoord om te zeggen: geen nieuwe subsidies meer, maar toegezegde subsidies wel respecteren."

Nieuw Rechts