EU-voorzitter Von der Leyen fel bekritiseerd na bezoek aan Oekraïne: ‘Dit mens is gek, gevaarlijk gek’

• zaterdag 9 april 2022
  •  Dit mens is gek. Gevaarlijk gek

Robin de Boer 9-4-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:08

EU-voorzitter Ursula von der Leyen heeft in Kiev een bezoek gebracht aan president Zelenski. Ze overhandigde hem daarbij de eerste documenten waarmee zijn land kandidaat-lid van de EU kan worden. Oekraïne mag sneller toetreden tot de EU dan gebruikelijk, heeft ze gezegd.

Daarnaast bracht ze als eerste westerse ‘leider’ een bezoek aan Boetsja, waar honderden lichamen van Oekraïense burgers werden gevonden. Ze bekeek onder meer 20 opgegraven lichamen uit een massagraf en stak kaarsen aan in een kerk voor de slachtoffers.

Von der Leyens aanwezigheid in Boetsja is onderdeel van een reis die ze met EU-buitenlandchef Josep Borrell maakt ‘om de steun voor Oekraïne te versterken’.

Afvoeren naar gesticht

Haar optreden leidt tot veel kritiek. Zo schrijft neuroloog Jan Bonte: “Kan iemand Von der Leyen afvoeren naar een gesticht? Gedwongen opname met voor onbepaalde tijd opsluiting in een isoleerkamer? Dit mens is gek. Gevaarlijk gek.”

Jurist en filosoof Raisa Blommestijn voegt toe: “Waar baseert Ursula von der Leyen eigenlijk de gedachte op dat zij een mandaat heeft om te beslissen of Oekraïne al dan niet zou mogen toetreden tot de EU? De Nederlandse bevolking sprak zich in 2016 nog uit tegen een Associatieverdrag met Oekraïne.”

Dwaze complottheorie

“Dat de Associatieovereenkomst tussen de EU en de Oekraïne een eerste stap zou zijn naar een EU-lidmaatschap werd een dwaze complottheorie genoemd. Het zou slechts een handelsverdrag zijn. Uitbreiding van de EU is niet te stoppen, ook daarom dus Nexit!” stelt FVD-Statenlid Martin Bos.

Freelance journalist Arno Wellens vraagt: “Wat is dat toch met die Duitsers? Lokale democratie negeren en een Europese superstaat bouwen, onder Duitse leiding, tegen de Russen. De vorige drie keer eindigde het ook in ellende, deze keer zal het niet anders zijn.”

Ontslagen

“Von der Leyen belooft dingen die ze niet kan en mag beloven en dient derhalve ontslagen te worden uit haar functie. Eens?” zegt Eelco van Hoecke.

Dochter zei

Hoe is het mogelijk dat Von der Leyen zoveel macht kan hebben? Wie staat daar achter?

@ Dochter, Klaus Swab en zijn WEF en WHO, dus indirect Bill Gates en zijn rapaille staan er achter. De democratie ligt al lang op de vuilnisbelt.