D66-aanhang: Kaag moet weg als partijleider als ze wist van grensoverschrijdend gedrag

• maandag 18 april 2022
  •  Twee derde van de D66-kiezers vindt dat Sigrid Kaag moet opstappen als partijleider als zij wist van het (structurele) grensoverschrijdend gedrag binnen de partij.

18-4-2022

Dat blijkt maandag uit onderzoek van het Hart van Nederland-panel.

De Volkskrant onthulde zaterdag dat partijstrateeg Frans van Drimmelen jarenlang grensoverschrijdend gedrag had gepleegd richting een D66-medewerkster. Hij zou haar hebben gestalkt, bedreigd en gechanteerd. Die conclusie zou staan in een vertrouwelijk deel van een rapport over grensoverschrijdend gedrag binnen de partij.

Sigrid Kaag - ANP

'D66 verzwijgt grensoverschrijdend gedrag door prominent partijlid'

Wat wist Kaag?

Het partijbestuur heeft dat rapport van onderzoeksbureau BING al meer dan een jaar in handen. Vorig jaar februari, vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen, deelde D66 het openbare deel van het rapport met de buitenwereld. Daarin was echter niets terug te lezen over het grensoverschrijdend gedrag van Van Drimmelen.

Bij de partijachterban leidt de onthulling over een mogelijke doofpot tot veel verontwaardiging, blijkt uit een rondvraag door Hart van Nederland onder ruim 170 mensen die in 2021 op D66 hebben gestemd. 65 procent van hen vindt dat Kaag weg moet als zij daadwerkelijk van het wangedrag op de hoogte was en dat heeft achtergehouden.

pvda

Heeft de PvdA nog een toekomst na Ploumen? Dit willen haar kiezers

'Genoeg voor ontslag'

Nederland als geheel reageert zo mogelijk nog negatiever over het mogelijke achterhouden van het wangedrag binnen D66. Maar liefst 88 procent van de bijna 3.100 ondervraagde panelleden wil dat Kaag stopt als partijleider als zij op de hoogte was van het structurele wangedrag door Van Drimmelen.

"Het achterhouden van het rapport ten aanzien van het grensoverschrijdend gedrag is mijns inziens genoeg om mevrouw Kaag en het hele bestuur te ontslaan", aldus een deelnemer. Het is een mening die ook onder stemmers van de andere coalitiepartijen VVD (84 procent), CDA (83 procent) en ChristenUnie (77 procent) breed gedeeld wordt.

Lees ook:

Depressie en psychische klachten bij jongeren

Terecht ontslag voor manager die vroeg naar cupmaten medewerkers

Vrijdag meer duidelijkheid?

Het partijbestuur van D66 komt heeft inmiddels aan de leden laten weten dat het aanstaande vrijdag met conclusies komt over de affaire rond grensoverschrijdend gedrag binnen de partij. Van Drimmelen heeft ondertussen zijn werk bij adviesbureau Dröge en Van Drimmelen voorlopig neergelegd vanwege het #metoo-schandaal.

Hart van Nederland-panel

Het Hart van Nederland-panel bestaat op dit moment uit zo'n 40.000 leden. Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. Kijk hier voor meer informatie over het panel en meld je aan!