Cor Koning (84) stopt

• Categorie:
  • PETTEN - De voorzitter met de brede rug

Marten Visser  14-4-2022

Er worden nog altijd schandalige beslissingen genomen, vaak gesteund voor lokale overheid

Hij is (mede)oprichter en tot nu toe de enige voorzitter van Het Zijper Landschap. Maar na 24 jaar komt het er toch van: Cor Koning neemt afscheid.

Zijn lach klinkt door de telefoon. Dan zegt hij het zelf maar. ,,Tsja. Het gaat gebeuren. Ik stop, definitief. Het einde van een tijdperk toch? Haha.’’ Mag je zeggen. Als ergens een organisatie en een voorzitter met elkaar vergroeid zijn, dan is dat wel bij het Zijper Landschap.

Niet dat Koning nou zo’n pennenlikker is die graag met de voorzittershamer zwaait. Nee, hij was gewoon overal en nergens voor de vereniging. Cor Koning ploos beleidsstukken uit, deed zijn zegje op tig voorlichtingsavonden over plannen die in zijn ogen het landschap van de Zijpe bedreigden, vocht in tig rechtszalen juridisch een robbertje met duurbetaalde advocaten van overheden en projectontwikkelaars.

Maar nu is het echt mooi geweest, zegt hij. Donderdagavond op de ledenvergadering van Het Zijper Landschap treedt de voorzitter officieel af.

Bijzonder: een vereniging die inmiddels 24 jaar bestaat en pas aan zijn tweede voorzitter toe is.

Tijd

Hij is nu 84 jaar en het wordt tijd, zegt Koning. ,,Een tijd geleden heb ik al aangegeven dat ik er mee stopte. Ook om druk te zetten. Echt afscheid nemen ging nog niet. Bij gebrek aan een opvolger. Nu is die er gelukkig wel.’’

Koning heeft zich in de loop der jaren met allerlei projecten bemoeid. En nog steeds is een waakhond als Het Zijper Landschap hard nodig. ,,Er worden nog altijd schandalige beslissingen genomen. Vaak gesteund door de lokale overheid.’’

Hij wijst op de plannen voor de Boskerpolder bij Groote Keeten (waar een groot bungalowpark zou moeten komen) en het idee om op het strand van Petten vakantiehuizen te bouwen. Het Zijper Landschap ging er voor liggen, waardoor de plannen (voorlopig) niet van de grond zijn gekomen.

Hij is meer dan eens inspreker geweest op inloopavonden waar een groot deel van de aanwezigen zijn bloed wel kon drinken. Omdat zij (vaak om economische redenen) de bouwplannen die Koning en de zijnen bestrijden wel omarmden. ,,Ja, dat is gebeurd. Ik had er geen moeite mee. Je moet een brede rug hebben. Als je een besluit hebt genomen en je hebt daar goede argumenten voor, dan moet je daar voor staan. En dat mensen dan niet blij met je zijn, daar moet je tegen kunnen.’’

En nu?

Geen voorzitter meer. En nog maar 84 jaar. Niet bang voor het zwarte gat? ,,Ik blijf adviseur. En ik ga me ook richten op de dixielandzondagen hier en daar. Lekker muziek luisteren en een dansje maken. Heerlijk. Wist je ze ook in de Boerderij in De Schooten iedere zondag een fijn dixielandorkest hebben staan?’’

Noordhollands Dagblad