Bij de Oekraïne-oorlog gaat het niet om de Oekraïne

• zaterdag 30 april 2022
  • Categorie: , , , ,
  •  De Oekraïne wordt gebruikt om Rusland klein te krijgen.

30-4-2022

Bij de Oekraïne-oorlog gaat het niet om de Oekraïne

(Door: Florian Rötzer – Vertaling: E.J. Bron)

Washington wil Rusland door een overwinning van de Oekraïne verzwakken om de Amerikaanse “op regels gebaseerde orde” door te drukken.

De Duitse regering heeft dinsdag jongstleden onder druk van de coalitiepartners en de VS evenals de overige NAVO-landen en de 14 niet-NAVO-landen tijdens de bijeenkomst op het Amerikaanse luchtmacht steunpunt Ramstein toegegeven en verklaard dat men ook zware wapens uit “Duitse productie” in de vorm van 50 gebruikte of oude luchtdoelartillerie voertuigen van het type Gepard aan de Oekraïne zou leveren en Oekraïense soldaten in Duitsland samen met de VS en Nederland zou opleiden (zie: directe levering van pantervoertuigen aan de Oekraïne)

Nu zal dus ook Duitsland de lang geëiste symbolische bijdrage ter verdediging van de Oekraïne leveren, dat tot de overwinning moet volhouden.

De Gepard werd tot 2010 door het Duitse leger gebruikt. De Federale Veiligheidsraad heeft de uitvoer al goedgekeurd. Minister van Defensie Christine Lambrecht zei na de bijeenkomst: “Dat is exact hetgeen de Oekraïne nu nodig heeft.”

Je zou na de onlangs gedane uitlatingen van de Amerikaanse minister van Defensie Austin eerder kunnen zeggen dat zware wapens datgene zijn waarop de VS en de NAVO inzetten om Rusland voor lange tijd militair en economisch te verzwakken. De zogenaamde verdediging van de vrije wereld in de Oekraïne is daar een probaat middel voor.

De opleiding van Oekraïense soldaten “op Duits grondgebied”, aldus minister van Defensie Christine Lambrecht (SPD), zou “gezamenlijk met onze Amerikaanse vrienden” en met de Nederlanders plaatsvinden.

De Amerikaanse vrienden hadden al voor de oorlog Oekraïense soldaten in de Oekraïne en in de VS opgeleid, waaronder ook leden van het Azov-regiment en andere vrijwilligerseenheden zoals C14 en de Rechtse Sector, die ondergeschikt zijn aan de Nationale Garde en zodoende aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, maar ook deel uitmaken van de strijdkrachten en een bepaalde zelfstandigheid bezitten. Ze zijn vooral bekend en berucht om hun extreem nationalistische, deels neonazistische ideologie. We zullen zien of Duitsland alleen maar soldaten van de reguliere troepen of ook zulke militanten opleidt, waar inmiddels rechts-extremen uit Duitsland en de hele wereld naartoe gaan om gevechtservaring op te doen?

We willen dat Rusland zo ver verzwakt wordt dat het datgene wat het gedaan heeft bij de invasie in de Oekraïne niet meer kan doen. Het heeft al veel militaire capaciteiten en, eerlijk gezegd, veel van zijn troepen verloren. En we willen dat ze niet in staat zijn om deze capaciteit heel snel te herstellen.”

(Loyd J. Austin, Amerikaans minister van Defensie)

Dat draait, wanneer Rusland niet inbindt, op een directe confrontatie met de VS/NAVO uit, wat sinds het begin van de oorlog geprovoceerd wordt, ook al bezweert men constant dat men “alleen maar” wapens en geld levert, maar geen oorlogsdeelnemer wil worden. Een uiterst riskant spel, waaraan alle NAVO-landen braaf meedoen, per slot van rekening is het gevaar groot dat er een atoomoorlog kan uitbreken wanneer Rusland zich teveel bedreigd voelt – en de aanvalsoorlog tegen de Oekraïne werd ook al door de Russische leiding waargenomen als gevolg van de bedreiging door de VS en de NAVO.

Dat zou alle alarmbellen moeten doen rinkelen, maar blijkbaar gaan de Amerikanen en hun coalitie er van uit dat Rusland geen atoomwapens zal inzetten – wat ook niet in de Oekraïne hoeft te gebeuren.

In Ramstein voegde Austin toe, wat daartoe door de coalitie van de willigen wordt geëist: wapens, wapens, wapens. En Austin maakte ook duidelijk dat de VS de marsrichting aangeven:

We zijn hier om de Oekraïne te helpen de strijd tegen de onterechte invasie van Rusland te winnen – en om de Oekraïne te wapenen voor de uitdagingen van morgen.”

Hij wees op de noodzaak om snel te handelen (en zonder er veel over na te denken):

Ik wil graag dat deze hele groep vandaag met een gemeenschappelijk, transparant begrip van de korte termijn veiligheidsverzoeken van de Oekraïne vertrekt – want we zullen hemel en aarde blijven bewegen om deze te vervullen.”

Austin bracht de moraal bij de zogenaamde strijd om de vrijheid in het spel, maakte echter ook duidelijk dat het niet om de Oekraïne gaat, maar eigenlijk om de “op regels gebaseerde internationale orde”, die door Washington gecontroleerd wordt. De Oekraïne wordt gebruikt om Rusland klein te krijgen.

Waarschijnlijk is de strategie om de alliantie Rusland-China open te breken. Met een Rusland, dat militair verzwakt is, kunnen de VS, wat al lang een uitgemaakt doel is, direct tegen de belangrijkste concurrent om de wereldmacht aantreden, tegen China.

Bron:
    heise.de
    Door: Florian Rötzer

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)