Akkoord dichtbij over opvang Oekraïense vluchtelingen in Wieringerwaard. Het zou gaan om een periode van een tot twee jaar

• zaterdag 23 april 2022
  • Categorie: , ,

•  HOLLANDS KROON - WIERINGERWAARD

Het is nog niet definitief, maar het is vrijwel zeker dat een aantal Oekraïense vluchtelingen binnenkort kan worden opgevangen in de huidige zorglocatie Molenweid in Wieringerwaard. Komende zomer zou Woonzorggroep Samen hiervoor 45 appartementen beschikbaar kunnen hebben.

Lydia Jasper en Richard Zut 23-4-2022

Het onderzoek naar de mogelijkheden verkeert in een afrondende fase, aldus Caroline Beentjes, lid raad van bestuur WZG Samen. Die is eigenaar van Molenweid dat nu nog dienst doet als tussenlocatie voor ouderen van het voormalige zorgcentrum Noorderlicht in Hippolytushoef. Die groep keert op 30 mei terug naar de vervangende nieuwbouw, Hof van Wieringen en Ulkediep.

WZG Samen is over de opvang in vergevorderd overleg met Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) en de gemeente Hollands Kroon. Beentjes: ,,We praten met elkaar nog over welke aanpassingen er aan onze locatie gedaan moeten worden, over welke faciliteiten er nodig zijn en over het kostenplaatje. Ik verwacht wel dat we er samen uitkomen, maar zover is het nu nog niet.’’

Komen de drie partijen tot een akkoord, dan is het aan de VRNHN om te bepalen hoeveel vluchtelingen vanaf deze zomer een plek kunnen krijgen in Wieringerwaard. Volgens Caroline Beentjes gaat het om opvang voor de duur van een tot twee jaar. Wanneer een langer verblijf nodig is - door de situatie in Oekraïne - dan gaat de gemeente bekijken of deze periode verlengd wordt of dat de vluchtelingen naar een andere locatie worden verplaatst.

Begeleiding

Alle gemeenten in Nederland hebben de opdracht gekregen om zo snel als mogelijk tijdelijke opvang te verzorgen voor Oekraïense vluchtelingen. Hollands Kroon is gevraagd om op korte termijn 160 vluchtelingen op te vangen.

Eind maart al zijn omwonenden van Molenweid per brief geïnformeerd over de plannen. Met daarin uitleg over de situatie die in hun omgeving ontstaat als er vluchtelingen worden opgevangen. Zo worden de Oekraïense vluchtelingen straks ook goed begeleid door onder meer gemeente, welzijnswerk en tolken.

Verwacht wordt dat de vluchtelingen in de eerste periode vooral op locatie blijven, aldus de gemeente in de brief. ,,Maar ze kunnen zich vrij verplaatsen binnen de gemeente en binnen Nederland. Wij helpen deze mensen graag aan een zinvolle dagbesteding zoals werk en de kinderen gaan naar school. Gebaseerd op beelden in de media, kan gedacht worden dat de opgevangen mensen alleen vrouwen en kinderen zijn. Toch kunnen het ook mensen met een andere nationaliteit en etniciteit zijn. In Oekraïne studeren bijvoorbeeld mensen uit Afrika en het Midden-Oosten en ook zij zijn vluchteling van de oorlog in Oekraïne.’’

Noordhollands Dagblad