Wob-document legt bom onder corona-aanpak: kabinet stuurde bewust aan op zorginfarct

• donderdag 10 maart 2022
  •  Het kabinet weigerde stelselmatig om de IC-capaciteit uit te breiden.

Robin de Boer 9-3-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:22

Vrijwilligers zijn al weken bezig met het doorspitten van Wob-documenten die recentelijk zijn vrijgegeven over de corona-aanpak. Er is weer een interessant stuk boven tafel gekomen.

Op 19 februari 2020, daags voordat de coronapandemie werd uitgeroepen, schreef toenmalig directeur-generaal van het ministerie van Volksgezondheid Angelique Berg: “Als corona ooit – kan ook volgend jaar – maar net iets erger wordt dan een zware griep zoals we die in 2017/2018 hebben gehad, stort het zorgsysteem ineen. Dat wil zeggen, dan hebben we al heel snel te weinig bedden.”

Gewenst beleid rechtvaardigen

Het Nivel adviseerde al in januari 2008 dat er in 2016 1754 IC-bedden nodig zouden zijn. Begin 2020 waren dat er slechts 1040. “Gecombineerd betekent dit dat er in 2016 29 procent meer bedden nodig zijn om tegemoet te komen aan zowel de Richtlijn Intensive Care als de demografische ontwikkeling,” aldus het Nivel.

Het kabinet weigerde stelselmatig om de IC-capaciteit uit te breiden. “Hierdoor kon de regering gebruikmaken van de dreiging van overlopende IC’s, teneinde gewenst beleid – injecties, coronatoegangsbewijs – te rechtvaardigen,” stelt data-analist Daniël van der Tuin in een Twitterdraadje.

Moties verworpen

De motie-Wilders over het structureel fors uitbreiden van de IC-capaciteit werd verworpen. De regeringspartijen stemden tegen. Ook de motie-Agema over de IC-capaciteit structureel verhogen tot minimaal het gemiddelde in andere Europese landen werd weggestemd door de coalitiepartijen.

Daarnaast werd een motie over meer mensen opleiden tot IC-verpleegkundige verworpen. Opnieuw stemden de regeringspartijen tegen.

Wat uit de Wob-stukken blijkt, is de totale onwil bij de top van het ministerie van Volksgezondheid om de IC-capaciteit op te schalen, terwijl men dat wél nodig achtte. Omdat corona ‘net iets’ (niet meer dan dat) zwaarder was dan een stevige griep. De maatschappelijke ontwrichting had voorkomen kunnen worden,” reageert auteur en spreker Hans van Tellingen.

We worden belazerd waar we bij staan.