Top VS Legerkolonel: “Dit is het begin van het einde van het Oekraïense verzet”

• vrijdag 4 maart 2022
  • Categorie:
  • Gepensioneerd legerkolonel Douglas MacGregor schoof dinsdag aan bij Tucker Carlson op Fox News om de laatste ontwikkelingen van het conflict tussen Oekraïne en Rusland te bespreken, en merkte op dat de eerste fase van de Russische inval voorbij is, wat het “begin van het einde van het Oekraïense verzet” betekent, schrijft Newswars.com.

4-3-2022

“De eerste vijf dagen waren we getuige van een zeer langzame, methodische verplaatsing van Russische troepen naar Oost-Oekraïne,” merkte MacGregor dinsdag op in “Tucker Carlson Tonight”.

“Dat is Oekraïne – het derde deel van Oekraïne, dat aan de oostkant ligt van deze rivier, die de Dnjepr heet. Zij bewegen zich langzaam, voorzichtig. Ze proberen het aantal slachtoffers onder de burgerbevolking te beperken, ze proberen zoveel mogelijk Oekraïense troepen en strijdkrachten de kans te geven om op te geven, om zich over te geven.”

“Dat is voorbij, en de fase waarin wij ons nu bevinden, is dat de Russische troepen nu manoeuvreren om de overgebleven Oekraïense troepen te omsingelen en te vernietigen, door een reeks massale raketartillerie-aanvallen, luchtaanvallen in samenwerking met Russische pantsers die dan langzaam maar zeker de afstand dichten en vernietigen wat er nog over is.”

“Dit is dus een – dit is het begin, eerlijk gezegd van het einde van het Oekraïense verzet,” voegde hij eraan toe.

Carlson vroeg MacGregor vervolgens wat het eindspel van Poetin is in dit conflict, waarop MacGregor antwoordde dat het erom gaat een deel van Oekraïne in te nemen en een bufferzone in te stellen die de NAVO scheidt van Rusland.

“Ik denk dat Vladimir Poetin erop uit was om zijn woord van 2007 gestand te doen,” zei MacGregor.

“In 2007 zei hij op de Veiligheidsconferentie van München: Wij zullen de uitbreiding van de NAVO niet dulden tot een punt waar uw NAVO, uw grens, aan Rusland raakt, meer bepaald aan Oekraïne en Georgië. Wij zien die in wezen als Trojaanse paarden voor de militaire macht van de NAVO en de invloed van de VS, subversie enzovoort.”

Hij heeft toen verschillende gelegenheden aangegrepen om dat steeds weer te benadrukken, onlangs nog met president Biden, in de hoop dat hij kon voorkomen dat hij actie zou moeten ondernemen om Oost-Oekraïne effectief te zuiveren van welke oppositiekracht dan ook, en om zijn troepen in een positie te brengen ten opzichte van de NAVO om ons af te schrikken van verdere pogingen om Oekraïne te beïnvloeden of te veranderen in effectief een platform voor de projectie van Amerikaanse en Westerse macht in Rusland.

Nu is zijn doel, zoals wij het op het ogenblik zien, om dit hele gebied van Oost-Oekraïne in te nemen. Dat is vrij duidelijk. Hij gaat tot aan die rivier rollen, tot bij Kiev, hij is eigenlijk over de rivier getrokken en bereidt zich voor om daar binnen te gaan en die stad helemaal in te nemen.

Op dat moment moet hij beslissen wat hij verder nog wil doen. Ik denk niet dat hij nog verder naar het westen wil gaan. Ik denk dat hij heel tevreden zou zijn om dat punt vast te houden. Maar hij zou willen dat wat er ook tevoorschijn komt uit wat wij Oekraïne noemen, of het nu alleen de westkant is of dat het een deel van het oosten en het westen van Oekraïne omvat, neutraal is, ongebonden, en liefst bevriend met Moskou, dat zal hij aanvaarden. Alles wat daaraan ontbreekt, is tijdverspilling geweest.

MacGregor beweerde dat de regering Biden dan zou moeten reageren door de Oekraïense president Volodymyr Zelensky te zeggen dat hij de voorwaarden van Poetin moet aanvaarden, omdat “er echt geen keus is.”

“Ik denk dat president Biden en Sullivan, zijn nationale veiligheidsadviseur, al enige indicatie hebben gegeven van hun bereidheid om zoiets te aanvaarden,” zei hij. “Zij zullen geen keus hebben. Of ze aanvaarden het, of ze brengen hem dan in de positie dat hij meer moet doen dan hij zou willen, wat waarschijnlijk niet goed zou vallen bij de NAVO.”

“Niemand wil echt Russische troepen aan zijn grens, en Polen al helemaal niet. Ik denk dus dat Sullivan en Biden in wezen tegen Zelensky zullen zeggen, als hij op dat moment nog president is en als hij nog enige schijn van de Oekraïense regering leidt, die nu grotendeels aan het instorten is. Als hij er nog is, zal hem gezegd worden: aanvaard de deal, ga neutraal, want er is echt geen keus.”

Biden en het Westen kunnen het zich niet veroorloven om troepen naar Oekraïne te sturen om de Russische troepen terug te dringen, dus hun opschepperij en retoriek dat zij Poetin zullen aanpakken zal de komende dagen in real time in duigen vallen, zei hij.

“Ik denk dus dat het probleem van de heer Biden vanavond niet alleen zijn narratief is, maar dat het de komende dagen heel snel in duigen zal vallen, wanneer duidelijk wordt dat dit hele Oekraïne-gedoe een hersenspinsel van zijn kant was. Hij zal uiteindelijk proberen cheques uit te schrijven die hij niet kan innen, want wij kunnen ons geen massale militaire opbouw veroorloven. Wij kunnen het ons niet veroorloven om meer strijdkrachten naar voren te schuiven.

En als wij het probeerden te doen, zal het zelfvernietigend zijn. Ik denk dus dat we nu in een echte crisis zitten, die nog niemand echt, echt doorgrond heeft, en dat is de NAVO zelf in onze positie op het Europese continent, die nu allemaal in gevaar is.”

MacGregor beweerde ook dat Poetin zijn invasie in Oekraïne niet gelanceerd zou hebben zonder de steun van zijn regionale buur China, waardoor hun bondgenootschap als gevolg van de agressie van de NAVO in feite dichter bij elkaar is gekomen.

“Twee dingen: Ik denk dat de heer Poetin de kosten heeft ingeprijsd. Met andere woorden, hij is geen dwaas. Hij is met Xi in Peking gaan zitten en heeft heel duidelijk gemaakt wat hij ging doen, wat zijn doelen waren in Oost-Oekraïne en in eerste instantie alleen Oost-Oekraïne.

En ik denk dat hij van Xi de voorwaarden heeft gekregen die hij wilde, van steun en bijstand door dit proces heen, omdat hij wist wat wij hem zouden proberen aan te doen. Wij zouden proberen Rusland financieel, economisch, op welke manier dan ook, te vernietigen.

“Een echt strategisch partnerschap. Daar is geen twijfel over mogelijk, want China heeft Rusland nodig om Centraal-Azië en alle routes naar Europa veilig te stellen. China wil zaken doen met Europa.

Daarom zouden de Chinezen graag zien dat de heer Poetin hier snel een einde aan maakt. Maar Poetin stond erop om het die eerste vijf dagen wat langzamer aan te doen, want hij wilde de schade aan eigendommen zoveel mogelijk beperken en hij wilde het verlies aan mensenlevens zoveel mogelijk beperken, vooral bij de bevolking die hij in feite in een nieuw, Russisch Oekraïne probeert te brengen. Dat heeft hij nu in wezen overboord gegooid.”

Rusland en Oekraïne bevestigden woensdag dat er binnenkort een tweede ronde van vredesonderhandelingen zou komen, maar de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov waarschuwde dat een derde wereldoorlog met kernwapens gepaard zou gaan en “destructief” zou zijn.

Copyright © 2022 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

OEKRAÏNE CONFLICT DOSSIER

Volg Frontnieuws op Telegram