OHK winnaar van de verkiezingen in Hollands Kroon. Coalitie verliest meerderheid mede door een flinke teruggang van SHK

• woensdag 16 maart 2022

• HOLLANDS KROON -
     De lokale partij Onafhankelijk Hollands Kroon is de grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen in Hollands Kroon. De partij haalde 27,75 procent van de stemmen, goed voor zeven tot acht zetels. De coalitiepartijen SHK en VVD verloren, het CDA bleef gelijk. SHK halveerde zo’n beetje.

Winnie van Galen 16-3-2022

Tegen elf uur zat het tellen van de stemmen erop, met een opkomst van 45.9 procent tegen 50,6 procent vier jaar geleden. De coalitiepartijen CDA, VVD en SHK raakten hun meerderheid kwijt. Samen zijn ze nu goed voor respectievelijk 5, 4 en 4 zetels, opgeteld dertien zetels. In de oude situatie hadden ze er zestien van de in totaal 29 te verdelen zetels. SHK haalde vier jaar geleden zeven zetels. Dat werden er zes na het vertrek van Jeff Leever naar OHK.

Laatstgenoemde partij haalde in 2018 drie zetels en klom naar vijf door ook het aanhaken van Lars Ruiters die de VVD verliet. Naderhand zakte OHK naar vier toen Daan Pruimboom overstapte naar LADA. Deze partij ging samen met Anders! de verkiezingen in. Voor het overige bleven de verhoudingen vrijwel gelijk. D66, GroenLinks en PvdA behielden hun twee zetels. LADA&Anders! verloor een zetel en ging van drie naar twee.

Alexander Bügel, fractievoorzitter van OHK, liet weten verheugd te zijn over de behaalde winst. ,,Ik heb met mijn grote mond gezegd dat we zeven zetels zouden halen. Ik ben de kiezer dankbaar dat het is gelukt. Dit betekent ook dat we het initiatief gaan nemen in de onderhandelingen en iets moois gaan neerzetten in Hollands Kroon. Dit uitslag geeft aan dat de kiezer verandering wil.’’

Noordhollands Dagblad