Mensenrechten voor iedereen

• donderdag 10 maart 2022
  • Politiek, bestuur of politie heeft maar één taak: de belangen van velen afwegen en in goede banen leiden. Op dit moment stellen ze hun eigen belangen torenhoog boven die van het volk.

10-3-2022

Mensenrechten voor iedereen

Door Willem Engel

Afgelopen vrijdag was ik bij de boekpresentatie van Thierry Baudet. Zijn 13de boek met als titel ‘corona bedrog’. Het boek moet ik nog lezen, maar de presentatie was een erg fijne bijeenkomst van mensen die zich vooral verenigen onder het thema vrijheid. Een bonte verzameling van mensen van alle leeftijden. Man en vrouw, licht en donker. Ik sprak met mensen van Surinaamse, Antilliaanse, Marokkaanse, Turkse afkomst, net als in mijn dansschool. Misschien komt het door mijn fascinatie voor reizen en verre culturen, maar ik voel mij altijd fijn bij een pluriform gezelschap.

Het contrast kon niet groter zijn met wat er zich buiten afspeelde. Een groep van 20 á 30 demonstranten met mondkapjes van Antifa die schreeuwden en het bonte gezelschap binnen uitmaakten voor fascisten. De ironie was dat ik onder die mondkapjes vooral veel witte gezichten zag. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb niks tegen Nederlanders van Noord-Europese afkomst. Ik ben er zelf ook één. Ook kan ik het waarderen wanneer mensen zich uiten en demonstreren om hun idealen en waarden kenbaar te maken aan de wereld.

Wat er vooral ironisch aan was, is dat de mensen waarvoor zij dachten op te komen, aan de andere kant van de lijn staan. Ik spreek veel Nederlanders van niet Noord-Europese afkomst, vrijwel allemaal zeer kritisch op het beleid en de meesten niet geprikt. Ik vraag mij ook af of de mondkapjes-dragende Antifa-demonstranten het spel door hebben. Het is algemeen bekend dat organisaties als BLM, Antifa, Extinction Rebellion, Milieudefensie en zelfs een deel van de LGBTI community betaald worden om dingen te organiseren voor Agenda 2030 doelen. De lijntjes zijn kort. Soms zit er maar één andere NGO tussen en soms is de betaling zelfs direct vanuit de Clinton foundation of de Open society van Soros.

De meesten van de demonstranten denken echt voor iets goeds te strijden. Zo op het eerste gezicht is het heel nobel om tegen discriminatie te zijn en tegen armoede en vóór vrouwen-, homo- of genderrechten. Het probleem is echter dat er steevast een patroon wordt gevolgd van de zondebok. Een zondebok is niet de zittende macht maar een andere groep die identificeerbaar is en juist op gespannen voet staat met de macht. In wezen is dit het oude verdeel- en heerssysteem, door bepaalde groepen eerst uit te sluiten en daarna weer op te nemen. Dit worden de fanatiekste hoeders van de macht, vanuit de angst om ooit opnieuw buitengesloten te worden.

Een mooi voorbeeld is een vriend van mij die homo is en werkt bij een universiteit. Hij komt openlijk uit voor zijn seksuele voorkeur en werd daarom al snel gescout door het diversity team. Universiteiten moeten natuurlijk vooroplopen in de maatschappelijke veranderingen. Na een bijeenkomst hield hij het voor gezien. Terecht merkte hij op dat hij meer is dan een homofiel en niet als regenboog mascotte op de campus wil rondrennen en conservatieve denkbeelden en mensen wil shamen voor het gebrek aan wokeness. Het gevolg is dat hij al vijf functioneringsgesprekken heeft gehad. Je mag homo zijn, maar dan wel volgens onze regels lijkt het adagium van academia in Nederland.

Het shamen, framen, blamen en namen is een bekende methode. De heksenjacht is de meest tot de verbeelding sprekende. Waar ging dat eigenlijk over? Heksen waren gewoon geëmancipeerde vrouwen die autonoom waren en daarmee het patriarchaat, het geloof en de hiërarchie ter discussie stelden. Er waren dus goede redenen om ze te verbranden, want ze waren inderdaad levensgevaarlijk voor de macht. Hoe kon het en kan het dat het volk dat zelf ook slachtoffer is van diezelfde macht, het meest fanatiek was/is in de heksenjacht?

De belangrijkste kindertrauma’s waar iedereen wel wat van heeft meegekregen, zijn verstoting, verlating, verwaarlozing en straf/pijn. Dit zijn de ankers om mensen dingen te laten doen waar ze zelf niet beter van worden of überhaupt moreel niet achter staan. Door op de juiste knoppen te drukken komt iemand weer in die angst terecht. De vrijheid van meningsuiting gaat eigenlijk niet over waar je het mee eens bent. Het gaat over die meningen en denkbeelden die laten zien welke trauma’s je nog niet hebt verwerkt.

Er bestaat geen goede censuur. Ook niet voor de veiligheid. Juist niet voor de veiligheid. Zonder het debat zal een maatschappij altijd ten prooi vallen aan hen die deze basisangsten kunnen aanwakkeren en kunnen sturen. Nu zijn de Russen het doelwit. Een paar maanden geleden waren het nog de ongevaccineerden. Ongetwijfeld is er  in een paar maanden weer een nieuwe groep. Eén ding weet je zeker: iedereen komt aan de beurt.

Tijden als deze laten zien waar grondrechten over gaan. Wat er nodig is voor vrede en vrijheid. Vrijheid van meningsuiting, lichamelijke integriteit, privacy, recht op samenkomst, vrijheid van godsdienst, zelfbeschikking, recht op betogen, vrijheid van meningsvorming, recht op geweten, onschuldig tot het tegendeel is bewezen, recht op proces, eigendomsrecht, vrijheid van bewegen. Politiek, bestuur of politie heeft maar één taak: de belangen van velen afwegen en in goede banen leiden. Op dit moment stellen ze hun eigen belangen torenhoog boven die van het volk.

VIRUSWAARHEID

De Clinton Foundation kon een paar jaar geleden nog een forse bijdrage van de Nationale Postcode Loterij van 20 miljoen dollar bijschrijven.
    In feite is deze foundation een terroristische organisatie.