Historische beslissing: Rusland verlaat de Raad van Europa

• woensdag 16 maart 2022
  • Categorie: , ,
  •  “Rusland stapt vrijwillig uit de Raad van Europa, dit is een uitgewogen en weloverwogen beslissing”,....

Historische beslissing: Rusland verlaat de Raad van Europa

(Vertaling: E.J. Bron)

Rusland stapt uit de Raad van Europa. Moskou trekt zodoende de consequentie uit de aankondiging van het gremium twee weken geleden om Ruslands lidmaatschap vanwege het binnenrukken in de Oekraïne op te schorten – een historische beslissing. De desbetreffende brief van de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergej Lavrov, zou aan de secretaris-generaal van de Raad van Europa overhandigd zijn, deelde de leider van de Russische delegatie, Pjotr Tolstoj, dinsdag mee.

“Rusland stapt vrijwillig uit de Raad van Europa, dit is een uitgewogen en weloverwogen beslissing”, aldus Tolstoj. De Raad van Europa waakt over de handhaving van de mensenrechten in zijn 47 lidstaten en is geen EU-gremium.

De leider van de internationale commissie van het Russische parlement, Slutsky, maakte bovendien duidelijk dat Rusland door zijn uittreding uit de Raad van Europa ook gedwongen zou zijn om de Europese Mensenrechtenconventie op te zeggen.

“Rusland zal niet aan de verandering van de oudste organisatie van Europa door de NAVO en de haar gehoorzaam volgende EU in nog een platform voor westelijke hegemonie en narcisme deelnemen”, verklaarde het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken aanvullend. De uittreding zou geen afbreuk doen aan de rechten en vrijheden van de Russische burgers, omdat de Russische grondwet hen niet minder rechten zou garanderen dan de Europese Mensenrechtenconventie. De bepalingen van het belangrijkste verdrag van de Raad van Europa zouden in het Russisch recht zijn overgenomen. Ook de omzetting van al uitgevaardigde vonnissen van het Europees Gerechtshof van de Rechten van de Mens zou voortgezet worden, voor zover ze de Russische grondwet niet schenden.

Rusland zou bovendien verdragspartij van de belangrijkste internationale mensenrechtenverdragen zijn, die in het kader van de Verenigde Naties werden gesloten.

Bron:
    zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)