Griek in Marioepol: ‘De fascistische Oekraïners vermoorden ons als we de stad verlaten’

• maandag 7 maart 2022
  •  Oekraïne is in onderhandeling met Rusland over humanitaire corridors waarlangs burgers uit een aantal steden kunnen vluchten.

Robin de Boer 7-3-2022

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:06

Oekraïne is in onderhandeling met Rusland over humanitaire corridors waarlangs burgers uit een aantal steden kunnen vluchten. Rusland had vanaf 08.00 uur Nederlandse tijd een staakt-het-vuren aangekondigd bij onder meer Marioepol zodat burgers de stad kunnen verlaten.

In Marioepol wonen meer dan 120.000 etnische Grieken. De Griekse zender Skai sprak enkele dagen geleden met één van hen, ene meneer Kiouranas, die zei dat Oekraïense fascisten burgers vermoorden die de stad proberen te verlaten.

Op de vraag van Skai of hij van plan is om de stad te verlaten, antwoordde hij: “Hoe dan? Als je probeert te vertrekken, loop je het risico dat je de Oekraïense fascisten, het Azovbataljon, tegen het lijf loopt.”

“Ze zouden me vermoorden,” voegde hij toe.

Wolfsangel

Het Azovbataljon is een nazigroep die onder de Nationale Garde van Oekraïne en het ministerie van Binnenlandse Zaken valt en gevestigd is in Marioepol. In 2014 werd bekend dat het bataljon zich schuldig heeft gemaakt aan marteling en oorlogsmisdaden. Hun logo bevat de wolfsangel, een symbool dat ook werd gebruikt door de 2. SS-Panzer-Division Das Reich, een divisie van de Waffen-SS.

In 2014 zei een woordvoerder dat het bataljon voor ongeveer 10 tot 20 procent bestaat uit neonazi’s, schrijft de Greek City Times. Meer dan de helft van het bataljon spreekt Russisch en komt uit het oosten van Oekraïne, waaronder Donetsk en Loehansk.

Parlement

De eerste commandant van het bataljon was Andriy Biletsky, het hoofd van de extreemrechtse bewegingen Sociaal-Nationale Assemblee en Patriotten van Oekraïne. Omdat hij in 2014 gekozen werd in het Oekraïense parlement nam hij ontslag, aangezien parlementsleden niet in het leger mogen dienen.

Eén van de soldaten van het Azovbataljon zei in gesprek met The Guardian dat ‘Poetin een Jood is’ en dat ‘de Holocaust nooit heeft plaatsgevonden’.