Gemeenteraadsverkiezingen: hoe nu verder?, 18-03-2022

• vrijdag 18 maart 2022
  • Categorie:
  •  De onvrede over en afkeer van de politiek is nog nooit zo groot geweest als nu. De landelijke partijpolitieke elite is nog nooit zo arrogant geweest als nu na de laatste gemeenteraadsverkiezingen.

18-3-2022

Het huidige politieke partijensysteem is failliet

Daar waar de gemeentes, elk met hun eigen problematieken centraal hadden moeten staan tijdens de net verlopen gemeenteraadsverkiezingen, trekken landelijke kopstukken de aandacht en misdragen ze zich op een ongehoorde ondemocratische wijze.

Veel kiezers weten dit -ze zijn echt niet dom- en zijn thuis gebleven. Anderen kennen de partijstandpunten van de landelijke en plaatselijke partijen die in hun gemeente meedoen niet of slechts globaal en weer anderen kunnen haarfijn aangeven dat ook plaatselijke politici het ene beloven en het tegenovergestelde uitvoeren. De opkomst is weer lager dan 4 jaar geleden, in diverse gemeentes onder de 40%.

Landelijk wordt desondanks de balans opgemaakt: de VVD de grootste, het CDA gekelderd, de SP voor de 6e keer verloren en de PvdA herstelt zich enigszins. Dat de landelijke partijen met extra subsidie, die de plaatselijke partijen niet krijgen, gemeenteraden beheersen is gênant. Het hoofd van Kaag, paginagroot in alle landelijke dagbladen, kondigt het einde van de hoofdletter D in haar partijnaam aan.

Kijken we naar wat uitslagen en de daarbij horende bezetting van de raadszetels, dan is het schrikken: Amsterdam > de eerste 12 partijen zijn Haagse. Den Haag > 9 vd 12 hebben ook al landelijke namen. Rotterdam > 11 vd 12 zijn in de TK vertegenwoordigd. Die ene, Leefbaar, is de grootste geworden. Utrecht 10 vd 12 en Almere 11 vd 12. De twaalfde is ook hier Leefbaar, min of meer een landelijke partij. In Den Haag zal DEMOSOUD van Richard de Mos met 17% de grootste in onze residentie, naar alle waarschijnlijkheid buiten de coalitiebesprekingen worden gehouden, omdat er een juridisch onderzoek gaande is naar De Mos. Alsof politiek om poppetjes gaat (ja helaas wel!) Aan DEMOSOUD hebben waarschijnlijk de meeste kiezers hun stem gegeven vanwege de partijstandpunten. Al deze kiezers worden daardoor allemaal op één hoop geveegd en terzijde geschoven.

Dit laatste overkwam EVB uit Barendrecht 4 jaar geleden. Ze kregen toen 14 van de 29 zetels, maar een handvol landelijke Haagse partijen gingen een ongeloofwaardige coalitie aan om EVB buiten te sluiten. Een raadslid met een gemis aan democratisch bewustzijn beweerde dat nergens in de wet staat dat de grootste partij ook moet meebesturen.
    Deze week kwam EVB met 15 van de 29 ijzersterk terug, ze kunnen zonder andere partijen een alleenheerschappij tot stand brengen, wat uiteraard ook weer niet ideaal is.

Na de verkiezingen in 2018 kwamen 18 plaatselijke partijen als grootste uit de stembussen tevoorschijn. Alle 18 werden door m.n. de Haags gelinkte kliek opzij geschoven. Interessant hoe het na deze verkiezingen gaat.

Nog interessanter zou kunnen zijn hoe landelijk alle gemeentelijke partijen tegenover een andere bestuursvorm zouden staan. Een bestuursvorm waarbij elk raadslid pal staat voor dat wat voor de verkiezingen aan de kiezers is beloofd. Het liefst nog zo dat elke kandidaat tevens op enkele beleidspunten een eigen nuance kan aanbrengen. Dan ontstaan er heel veel unieke ‘privé’programma’s. Elke keer wanneer een item ter stemming voorbijkomt, gaat elk raadslid een kijkje nemen in het eigen programma waarop hij/zij is gekozen. Komt er plots iets bovendrijven, waarin het programma niet voorziet, gaat het raadslid middels een minireferendum terug naar de eigen achterban. Die kiezers beslissen dan wat hun volksvertegenwoordiger dient te stemmen. Precies, volksvertegenwoordiger en niet een carrièrepoliticus die met een blanco mandaat voor 4 jaar zelf wel bepaalt wat goed is voor de gemeente. Een ‘beroepspoliticus’ die in dienst van de partijtop en gevangen in een wurgende fractiediscipline stemt wat van bovenaf is opgedragen.

Dus niet meer het huidige systeem waarbij soms met heel veel achterkamertjesgekronkel en het weggeven van kiezersbeloftes coalities worden gevormd. Coalities waarbij de partijen tegen inlevering van eigen beloftes ook nog eens minderheidsstandpunten van coalitiegenoten moeten gedogen of zelfs moeten uitvoeren. Het onderling wantrouwen dankzij kiezersbedriegende, dus dubieuze coalitieafspraken is in elke gemeenteraad schering en inslag.

En de wethouders dan? Hoe komen we aan wethouders als er geen coalities meer worden gesmeed? Heel simpel, alle raadsleden kiezen bij meerderheid partijonafhankelijke kanjers met kennis en kunde voor elk beoogd beleidsterrein. De burgemeester moet uiteraard worden gekozen, door de kiezers of ook door de volksvertegenwoordigers.

Democratischer én deskundiger kan ik het niet maken. Achterkamertjes kunnen definitief op slot. Niemand wordt meer uitgesloten en kiezers hoeven niet meer bedrogen te worden. Wie kan hier behalve de partijelites op tegen zijn?

Rients HofstraPluchen Revolutie

Niet stemmen alleen is niet voldoenden om onvrede over en afkeer van de politiek te uiten.
    Zeg ook "Opzegging Machtiging Besturen" op .
    Zie filmpje op

Het zal de kartelpartijen een zorg zijn, zolang ze maar de macht hebben gaan ze gewoon door met hun destructieve beleid. Deze partijen doen gewoon wat opgedragen wordt door de Globalisten en bijna ieder partij in Nederland, maar ook in de EU en eigenlijk de hele Westerse wereld, doet wat wordt opgedragen door Klaus Swab en zijn mannen. De partijen en personen die niet aan dit bedrog mee willen doen worden belachelijk gemaakt, FvD weet er alles van, Willem Engel ook. In Canada, Nieuw Zeeland en Australië, maar inmiddels ook in Amerika is de democratie helemaal verdwenen en maken extreem linksen, wat eigenlijk Globalisten zoals D'66 zijn, de dienst uit.