De nieuwe gemeenteraad Hollands Kroon officieel bekend gemaakt

• maandag 21 maart 2022
  • HOLLANDS KROON -
    De voorzitter van het centraal stembureau heeft de nieuwe gemeenteraad van Hollands Kroon bekend gemaakt. Dit deed zij maandagochtend tijdens de officiële bekendmaking van de verkiezingsuitslag.

21-3-2022

Woensdag 16 maart was de officiële dag van de gemeenteraadsverkiezing. Maandag 14 maart en dinsdag 15 maart kon er ook al gestemd worden. Tijdens deze 3 dagen hebben 18.059 inwoners hun stem uitgebracht. Dit is een opkomstpercentage van 45,9%, dat is 4,7% minder dan in 2018.

Wie zit er in de raad?

De komende 4 jaar ziet de gemeenteraad er per partij zo uit: Alexander Bügel, Henk-Jan Wittink, Lars Ruiter, Jeffrey Leever, Lia de Vries, Pieter de Jong, Cees Meeldijk en Erwin Slootweg voor Onafhankelijk Hollands Kroon.

Het CDA: Jan-Willem van der Klugt, Reginald Visser, Matthé van Lierop, Patty Laan-Olij en Jan Dijkshoorn.

De VVD: Wim Groot, Petra Borst, Rick Boersen en Enno Bijlstra.

De Senioren Hollands Kroon: Jip Pankras, Kitty Pronk Heisen, Pim de Herder en Arnold Philipsen.

GroenLinks: Lilian Peters en Patrick Kool.

De Partij van de Arbeid: Sylvia Buczynski en Paul Medema. LADA&ANDERS!: Henk van Gameren en Dorien Sijbenga.

En D66: Maarten Versluis en Sonja Mulderij.

Zetelverdeling

De gemeenteraad in Hollands Kroon bestaat uit 29 raadsleden, er zijn dus 29 zetels te verdelen over de partijen. Onafhankelijk Hollands Kroon is met 8 zetels de grootste partij voor de komende 4 jaar. Daarna volgen het CDA met 5 zetels, VVD 4 zetels, SHK 4 zetels, GroenLinks 2 zetels, Partij van de Arbeid 2 zetels, LADA&Anders! 2 zetels en D66 ook 2 zetels.

Afscheid oude raad en start van de nieuwe raad

Op 29 maart is de laatste raadsvergadering van de gemeenteraad van 2018-2022. Op 30 maart staat de raadsvergadering in het teken van de benoemingen van de nieuwe raadsleden. Deze vergaderingen zijn allebei te volgen via https://channel.royalcast.com/hollandskroon/#!/upcoming.

Hollands Kroon