Zeven bezwaarmakers tegen het stadhuisplan vragen een spoedprocedure aan bij de Raad van State

• woensdag 23 februari 2022
  • Categorie: , ,
  •  DEN HELDER - De vier organisaties en drie inwoners die van de rechter geen gelijk hebben gekregen met hun argumenten tegen het stadhuisplan, vragen een spoedprocedure aan bij de Raad van State.

Delano Weltevreden 23-2-2022

Dat zegt Henk van Kuijk, een van de bezwaarmakers. De rechter heeft alle bezwaren, op één na, ongegrond verklaard. De rechter is het met Van Kuijk eens dat de gemeente zijn zienswijze tegen de omgevingsvergunning niet heeft behandeld. Daarmee heeft de gemeente tegen de wet gehandeld. Het besluit op basis waarvan de vergunning is verleend is daarom vernietigd, net als de omgevingsvergunning zelf. Maar omdat alle andere bezwaren tegen de omgevingsvergunning ongegrond zijn verklaard, blijft de werking ervan overeind. De bouw van het stadhuis op Willemsoord kan dus gewoon doorgaan.

Van Kuijk zegt dat de zeven bezwaarmakers vinden dat de vergunning niet geldig is. Er is in hun ogen sprake van rechtsongelijkheid waarbij de rechter de overheid bevoordeelt en de burger benadeelt.

Weerlegd

,,Daarnaast hebben de gemeente én de rechter gelogen’’, vindt Van Kuijk. ,,De gemeente zegt dat mijn zienswijze niet is behandeld, maar dat de argumenten wel zijn weerlegd omdat anderen dezelfde argumenten hadden. Dat klopt dus niet. Mijn argumenten gingen over de voorkant van het traject: er was niet voldaan aan de democratische voorwaarden. Hoewel ik dat duidelijk heb gemaakt, is de rechter daaraan voorbij gegaan. Dat mijn zienswijze inhoudelijk niet verschilt van die van de anderen is de basis voor de uitspraak dat de gemeente mag doorbouwen. En dat is niet terecht.’’

Van Kuijk zegt dat de bezwaren van de Visbuurt met betrekking tot verwachte verkeersproblemen door de vestiging van het stadhuis op Willemsoord overeind blijven. Bij de Raad van State zullen extra argumenten worden aangevoerd.

De zeven bezwaarmakers zijn het er volgens Van Kuijk ook over eens dat gemeente zich gedraagt als de directeur van een bedrijf die geen oog heeft voor de belangen en rechten van de burger.

,,Iedereen voelt zich door het college van Den Helder behandeld zoals de burgers in de toeslagenaffaire zijn behandeld: werkelijk alle signalen, bezwaren, beroepen, referendumverzoek, inspraak en bewijzen zijn van tafel geveegd.’’

Noordhollands Dagblad

Welk verstandig mens kijkt nog op van liegende rechters. Het is schering en inslag bemerken burgers die een conflict hebben met welke overheid dan ook.
    De PVV heeft ooit voorgesteld om rechters te benoemen voor de periode van 5 jaar, maar hij werd bijna gelyncht in de 2e Kamer. Rechters zijn gewone burgers zoals u en ik, we kunnen ieder moment ontslagen worden als we buiten het potje piesen, waarom een rechter dan niet? Wat is er zo bijzonder aan een rechter, kunnen ze niet dement of corrupt zijn of aan de heroine?