Ministers laadden elektrische auto’s tijdens EU-top met dieselgeneratoren

• woensdag 23 februari 2022
  • Categorie:
  •  Bij een recente EU-top in Lyon arriveerden de ministers van Buitenlandse Zaken en Volksgezondheid van de Europese Unie keurig met emissievrije elektrische auto’s. De voertuigen werden om de hoek echter opgeladen met vervuilende dieselgenerators.

Erik Kouwenhoven

De topontmoeting, die plaatsvond op 9 en 10 februari in Lyon, was gewijd aan het Europese gezondheidsbeleid. De bijeenkomst werd gehouden in het Palais des Congrès ter gelegenheid van het Franse voorzitterschap van de Europese Unie.

Dieselgeneratoren

Een van de vereisten was dat de leiders met een elektrische auto van het station naar de luchthaven zouden reizen. Om het opladen ter plekke te vergemakkelijken, werden twee dieselgeneratoren ingehuurd om de ongeveer vijftig voertuigen op te laden, zo meldt de lokale krant Le Progès.

Toen de lokale overheid hiermee werd geconfronteerd, klonk het excuus dat er slechts vier laadpunten aanwezig waren. Volgens de Belgische site Gocar.be is dat een slecht argument. De site ontdekte dat er in Lyon meer dan tweehonderd oplaadstations aanwezig zijn, met vaak telkens twee laadpalen, plus verschillende snelladers.

AD