’Wieringen is prachtig en dat willen we graag zo houden.’

• donderdag 24 februari 2022

• HOLLANDS KROON - HIPPOLYTUSHOEF  Middenstand Hippolytushoef laat van zich horen na berichten over afnemende leefbaarheid. ’Het is allemaal pertinent onwaar’

Lars van der Bel 23-2-2022

Boos waren ze, de ondernemers van Hippolytushoef, toen hun dorp beticht werd van afnemende leefbaarheid. Ze laten van zich horen om hun dorp in een ander daglicht te zetten. ,,We zijn allemaal verschillend en we mogen allemaal voor onze mening uitkomen, maar kijk eens naar de dingen die wel goed zijn.’’

De ondernemers van Hippolytushoef hadden het met ’kromme tenen’ en met ’haren die overeind komen’ gelezen: de berichtgeving over de afgenomen leefbaarheid van de Wieringer dorpen. Robert Kleimeer, voorzitter van de zakenclub Hippolytushoef spreekt namens de ondernemers van het dorp als hij zegt zich ’niet te kunnen herkennen in de negativiteit’ van het stuk dat twee weken geleden werd geschreven over de leefbaarheid van Hippolytushoef.

Het raakt hem, vertelt hij. Juist omdat Hippolytushoef zo’n bedrijvig dorp is. „Er wordt geschetst dat de leefbaarheid van Hippolytushoef achteruit gaat, omdat de middenstand wat achteruit hobbelt. Daar ben ik het niet mee eens.”

Maar even terug naar het artikel van twee weken terug, want wat stond daar ook weer in? Kleimeer: „Dat Hippolytushoef het afvoerputje van Wieringen is. Zo’n sensatie kop.” En voor de rest? „Dat mensen de leefbaarheid van het dorp achteruit zagen kachelen.”

Onwaar

Het is allemaal pertinent onwaar, vertelt Kleimeer nog maar eens. „Het is allemaal heel eenzijdig belicht. Dat vind ik heel jammer. Dat is niet Hippo-waardig. Ik kan ook heel veel negatieve dingen gaan roepen over de politiek, over heel Nederland. Maar zo zit ik niet in elkaar. Bij mij is het glas altijd half vol.”

Kleimeer raadt criticasters aan hetzelfde te doen. „We zijn allemaal verschillend en we mogen allemaal voor onze mening uitkomen, maar kijk eens naar de dingen die wél goed zijn.” Want dat zijn er er nogal wat, ziet Kleimeer: „Wij als middenstand organiseren heel veel. Denk aan de halloweenmarkt dit jaar. Daar kwamen 2000 mensen op af. Of aan de tuinmarkt die er weer aan zit te komen. En dan net als we weer met z’n allen open mogen, krijg je zo’n stuk in de krant.”

Illegaal

Kleimeer vreest dat het hem en de andere ondernemers klanten kost. „Tuurlijk hebben we geen bioscoop meer bijvoorbeeld. Vroeger had je in ieder dorp meer kroegen en winkels. Maar vroeger is niet meer. Daarnaast kwam Hippolytushoef uit de belevingsmonitor van 2020 juist positief naar voren. ’Leuke mensen’ en ’een gezellig dorp met een verscheidenheid aan winkels’ kwam eruit.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Hippolytushoef is een bedrijvig dorp, vinden ondernemers.

Kleimeer. „En dat is niet omdat wij als ondernemers last van hen

hebben. Wij hebben hier in het dorp twee plekken waar migranten wonen en dat gaat prima. Maar we hebben vooral voor onze woningen nodig. Wij hebben hier goede en jonge mensen nodig. Dan moet je die mensen ook een plek kunnen bieden en dat gebeurt op dit moment niet. Neem het oude gemeentehuis hier. Daar worden huizen gebouwd vanaf 330.000 euro. Dat kan geen enkele jongere betalen.”

Harmonie

Ondertussen roert de middenstand van Hippolytushoef zich nog altijd, vertelt Kleimeer. De middenstanders proberen het dorp een

positieve wending te geven. Zo bemoeien zij zich openlijk met de bestemming van de Harmonie tot koopwoningen en trachten zij

zoveel mogelijk panden een horeca-invulling te geven. „Een ondernemer van Wieringen probeerde de Harmonie te kopen, maar tegen een belegger valt niks te doen.”

„Daarnaast zijn we met de gemeente bezig om Hippolytushoef op te knappen. Zo is het straatmeubilair opgeknapt, zijn de authentieke lantaarnpalen geschilderd en geven de nieuwe paaltjes wat meer eenduidigheid. En we zijn nog bezig om de verkeerscirculatie te verbeteren. Daarvoor hebben we gesprekken gehad met wethouder Theo Meskers en burgemeester Rian van Dam. Er zullen altijd mensen zijn die andere dingen zien dan dat ik zie. Maar kom langs, zou ik zeggen en bezoek ons mooie dorp. Wieringen is prachtig en dat willen we graag zo houden.

Noordhollands Dagblad