Onderzoeksraad kraakt regerings-aanpak corona-crisis: 3000 extra doden

• donderdag 17 februari 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Die effecten maakten van de gezondheidscrisis een maatschappelijke crisis

Onderzoeksraad kraakt regerings-aanpak corona-crisis: 3000 extra doden

(Door: J. Johns)

Het feit is door hen bevestigd dat dóór dwíngende richtlijnen voor verpleeghuizen de helft van de corona-doden 2020 in verpleeghuizen viel: bijna 3000 zeer kwetsbare mensen overleden. Een werknemer zou aangeklaagd worden voor dood door schuld.

Het kabinet baseerde zijn besluiten alleen op de adviezen van het OMT…. De crisis had ongekend grote gevolgen voor de verpleeghuizen, maar ook voor het onderwijs, de cultuursector en het midden- en kleinbedrijf. Die effecten maakten van de gezondheidscrisis een maatschappelijke crisis… Het kabinet…. keek alleen naar de corona-patiënten in de ziekenhuizen. De bescherming van kwetsbare ouderen binnen verpleeghuizen heeft gedurende de eerste golf weinig aandacht gekregen. Terwijl voorzitters van zorginstellingen als Meander al in april 2020 hierover hard aan de bel trokken bij de overheid. De Raad spreekt van een ‘stille ramp’: ongeveer de helft van de corona-sterfgevallen in Nederland tot september 2020 betrof inwoners van verpleeghuizen.

(Bron: rtlnieuws.nl)

Door: