Kritiek op oud-coronaminister Hugo de Jonge: 'Hij heeft te veel beloofd'

• donderdag 17 februari 2022
  •  Ex-minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge laakt de uitkomsten van het onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) naar de aanpak van de eerste fase van de coronapandemie. De Jonge was destijds verantwoordelijk voor de aanpak.

16-2-2022

OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem merkte tijdens een persconferentie over het rapport al op dat De Jonge ’verongelijkt’ reageerde op de bevindingen. Dijsselbloem bood hem eerder aan te reageren per brief en dat op te nemen in het uiteindelijk rapport. De Jonge krijgt onder meer kritiek omdat hij met de grote stelligheid zou beweren dat maatregelen een bepaald effect zouden hebben, en te veel beloofde: „Een terugkerend patroon waarin de minister van VWS besluiten neemt en toezeggingen doet, terwijl nog niet duidelijk is of en hoe die te realiseren zijn.”

'Teleurgestelde samenleving'

Het gevolg daarvan is een enorme druk voor betrokken partijen en een teleurgestelde samenleving die minder draagvlak krijgt voor het overheidsbeleid, aldus de OVV. Daarnaast is er algemene kritiek op de behandeling van verpleeghuizen, waar te weinig beschermingsmiddelen en testcapaciteit voorhanden was, waardoor ze op slot moesten.

In zijn reactie schrijft De Jonge dat de raad volgens hem te weinig heeft gekeken naar de maatregelen die het kabinet nam toen corona net uitbrak. Ook kan hij zich niet vinden in de conclusie dat de verpleeghuizen het ondergeschoven kindje zijn geweest tijdens het begin van de crisis. De OVV oordeelde onder meer dat er te weinig beschermingsmiddelen beschikbaar werden gesteld voor verpleeghuizen, en dat er te weinig getest werd. Uiteindelijk moesten ze op slot, met grote ellende voor bewoners en dierbaren tot gevolg.

'Niet in staat om gemaakte keuzes scherp te krijgen'

Ex-coronaminister De Jonge stelt dat het rapport, dat gebaseerd is op interviews met betrokkenen, niet goed in staat is om „de context van destijds, de grote onzekerheid, de enorme schaarste, de hoge verwachtingen, de paniek en de emotie, de tijdsdruk en de in zeer korte tijd gemaakte beleidskeuzes scherp te krijgen.”

De algemene maatregelen die het kabinet afkondigde, het verbod op handen schudden en de anderhalve meter afstand, werden ook in het leven geroepen om kwetsbaren in verpleeghuizen te beschermen, zo stelt De Jonge. „Dat werpt ook een ander licht op de conclusie dat de situatie in verpleeghuizen onvoldoende aandacht kreeg.” Het bezoekverbod, dat veel bewoners in eenzaamheid achterliet, was ook ingesteld om hen te beschermen, benadrukt hij.