Instemming met 160 logiesplekken bij voormalig Joods Werkdorp. Enthousiasme bij raadsleden over accommodatieplannen van tomatenkweker Royal Pride

• woensdag 2 februari 2022
  • Categorie: , ,

HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

De gemeenteraad is in meerderheid akkoord gegaan met de huisvesting van 160 arbeidsmigranten bij het voormalige Joods Werkdorp in Slootdorp. Instemming was er ook over een principeverzoek van tomatenkweker Royal Pride voor de bouw van 440 extra logiesbedden aan het Wagenpad in Middenmeer.

Winnie van Galen 1-2-2022

Over de huisvestingsplannen bij het Joods Werkdorp is de afgelopen jaren veel gesproken. Het onderwerp keerde diverse keren op de raadsagenda terug. Bij de laatste behandeling op 27 januari waren er met name vragen over de riolering en de verkeersveiligheid op de Nieuwesluizerweg. Wat dit laatste punt betreft zei wethouder Theo Meskers ernaar te streven (’ik steek mijn handen er niet voor in het vuur’) dat de weg in 2024 is gemoderniseerd. En over de riolering: ,,De aanleg van een persleiding van 3,2 kilometer kost veel geld. Als de raad die riolering wenst, moeten er plannen voor worden ontwikkeld.’’ Tot die wordt het afvalwater bij het Joods Werkdorp vanuit septic tanks met vrachtwagens afgevoerd. De kosten hiervan zijn verantwoord in de exploitatie van de huisvesting bij het Joods Werkdorp, aldus Meskers. Uiteindelijk stemden 17 van de 29 raadsleden in met het voorstel.

Veel lof was er bij de raadsleden voor het verzoek van Royal Pride: de bouw van een accommodatie op eigen terrein voor 440 arbeidsmigranten aan het Wagenpad. Fractievoorzitter Alexander Bügel van OHK verwoordde het als volgt: ,,Dit is een locatie die zeer interessant is, grootschalige opvang bij het werk. Je zou zeggen, mooier kan het bijna niet.’’ Wel waren er bij sommige raadsleden vragen over de stand van het aantal arbeidsmigranten in relatie tot huisvestingsnoodzaak in Hollands Kroon. Hierover zei Meskers dat er in mei nieuwe cijfers van economisch onderzoeks- en adviesbureau Decisio komen. ,,Misschien dat we dan kunnen zeggen dat we een stap minder kunnen zetten.’’

Noordhollands Dagblad