Feike Sijbesma trad vlak voor rol als coronagezant toe tot toezichtsraad WEF: ‘Er is geen belangenverstrengeling’

• woensdag 23 februari 2022
  • Categorie: , ,

‘In het landsbelang’

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 02:18

Op 23 augustus 2019 werd bekend dat Feike Sijbesma toetreedt tot de raad van toezicht van het World Economic Forum. Vanuit die functie moet hij ‘toezien op de missie en waarden’ van het WEF. Enkele maanden later, in maart 2020, werd Sijbesma door de minister van Volksgezondheid gevraagd om op te treden als speciaal coronagezant.

Hem werd onder meer gevraagd te adviseren over de diverse initiatieven rond vaccinontwikkeling en de mogelijke productie hiervan. Op 8 juni 2020 schrijft hij in een brief: “Begin april heeft de minister mij gevraagd me te richten op vaccins en te kijken waar ik het kabinet van dienst kan zijn, zoals: ‘wat zijn de ontwikkelingen’, ‘wie zijn de spelers’ en ‘wat doen die’ en ‘wat zou het Nederlandse beleid kunnen zijn’.”

‘In het landsbelang’

Op 13 augustus 2020 beweert de overheid dat Sijbesma zijn werkzaamheden als speciaal gezant ‘geheel belangeloos’ verricht. Hoe dit zich precies verhoudt tot zijn erebaan bij het World Economic Forum is niet bekend, schrijft data-analist Daniël van der Tuin op Substack. Zelf zegt Sijbesma dat hij ‘in het landsbelang’ graag bijdraagt met (vrijblijvend) advies en het delen van zijn inzichten in relevante ontwikkelingen rond vaccins.

Sijbesma schrijft op 8 juni 2020 ook dat hij de directeur en chairman van AstraZeneca goed kent en contact heeft gehad. “In deze contacten heb ik de interesse uitgesproken die Nederland en ook andere landen hebben om te evalueren dat/óf wij eventueel een deal met Oxford/AstraZeneca willen overwegen.”

Goede zaak

Hij is positief over de Inclusieve Vaccin Alliantie die door Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië is opgericht, blijkt uit de correspondentie. “Dit lijkt mij een goede zaak,” schrijft Sijbesma over de alliantie.

Op diezelfde dag, 8 juni, ontvangt het ministerie van Volksgezondheid een e-mail van het World Economic Forum. Men wil een gesprek met het ministerie over de Inclusieve Vaccin Alliantie.

Sijbesma benadrukt in zijn brief meermaals dat er ‘geen belangenverstrengeling is’.