Duidelijke taal uit Moskou: Washington behandelt Duitsland “als een protectoraat”

• zaterdag 12 februari 2022
  • Categorie: , ,
  • Zo kunnen ze niet met ons praten.

Duidelijke taal uit Moskou: Washington behandelt Duitsland “als een protectoraat”

(Vertaling: E.J. Bron)

Opmerkelijke duidelijke taal uit Moskou: tegen de achtergrond van de actuele spanningen om de inbedrijfstelling van de Russisch-Duitse gaspijpleiding Nord Stream 2 heeft de woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Sacharova, in een interview het vermoeden uitgesproken dat Duitsland zich ook na het einde van de Koude Oorlog nog steeds onder Amerikaanse bezetting zou bevinden. De NAVO-bondgenoten zouden hun soevereiniteit aan Washington overgedragen en daarom in kwesties zoals het Nord Stream 2-project niets te zeggen hebben, verklaarde Sacharova tegenover de Russische zender RT.

Letterlijk: “Duitsland blijft volgens een serie relevante kenmerken – dat is noch mijn mening noch de Russische positie, dat is zo volgens politicologische begrippen en definities – op de een of andere manier een bezette staat. Daar zijn 30.000 Amerikaanse soldaten gestationeerd.”

Bovendien zouden de Amerikaanse ambassadeurs in Berlijn bijna “bevelen” uitdelen aan Duitse regeringsvertegenwoordigers. Als voorbeeld riep de woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken het gedrag van de Amerikaanse ambassadeur tijdens het presidentschap van Donald Trump in herinnering. Richard Grenell zou de Duitse regering regelrecht bevolen hebben wat er gedaan zou moeten worden met betrekking tot het Nord Stream 2-project.

Duitsland zou volgens de diplomate door de VS “gewoon als een protectoraat” behandeld worden. Verder merkte de woordvoerster op dat de aanwijzingen niet alleen op de hefboomwerking van financiële bedreiging gebaseerd zouden zijn, maar ook “op 30.000 paar Amerikaanse laarzen ter plaatse”. Waarom Berlijn het zou toelaten zich op zo´n manier te laten behandelen, zou een open vraag aan Duitsland blijven, resumeerde Sacharova: “Een feit is dat het geen relatie tussen gelijken is.”

De woordvoerster onderstreepte in dit verband dat Duitsland gas uit Rusland zou kopen, niet omdat Berlijn Moskou heel erg zou mogen of omdat men het Rusland naar de zin zou willen maken, maar uitsluitend, omdat men dit gas nodig zou hebben. De Duitse industriële ontwikkeling zou existentieel met deze bron verbonden zijn. Het feit dat Washington zou proberen Berlijn ertoe te brengen om in plaats daarvan vloeibaar gas uit de VS te kopen, zou niet aan een vrije markteconomie doen denken. Sacharova wees er in dit verband op dat de Duitse regering er uiteindelijk toe gedwongen zal zijn de belastingen voor de burgers in Duitsland te verhogen, omdat de prijs voor vloeibaar gas wezenlijk hoger zou zijn.

“En precies dat hebben de VS hun naaste bondgenoten aangedaan, niet hun rivalen of vijanden, maar hun eigen NAVO-partners. Niemand heeft hen de een of andere soort van onafhankelijkheid of soevereiniteit toegestaan.”

Rusland zou zich echter verzetten tegen een dergelijke behandeling: “Ze kunnen aan iedereen bevelen uitdelen. Bij ons is dat echter niet het geval. Zo kunnen ze niet met ons praten.”

Indien Ruslands belangen of internationaal recht geschonden zouden worden, zou de andere kant kunnen rekenen op onmiddellijke “spiegelmaatregelen”.

Bron:
    zuerst.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)

Een seniele President van de VS die de bevelen opvolgt van de boven hem gestelden, dat kan alleen maar ellende geven. Amerikanen worden al geëvacueerd uit Oekraïne, ook Nederlanders wordt door de regering aangeraden het land te verlaten.
    De gevolgen laten zich raden en de ellende zal zich weer afspelen in Europa, zoals eerder al het geval was met WO1 en WO2.