3 redenen waarom Amerika verantwoordelijk is voor wat er in Oekraïne gebeurt

• maandag 28 februari 2022
  • Categorie: , ,
  •  Oekraïne is geen bastion van vrijheid en democratie.

3 redenen waarom Amerika verantwoordelijk is voor wat er in Oekraïne gebeurt

Luister naar dit artikel
    NineForNews.nl
    00:00 / 01:19

Oekraïne is geen bastion van vrijheid en democratie. In de afgelopen weken zijn oppositieleiders gearresteerd en drie tv-stations gesloten. In 2014, toen Oekraïne nog een democratie was, leidden de Verenigde Staten een coup in het land door de Oekraïense regering omver te werpen.

Onder president Obama werd een marionettenleider geïnstalleerd die het Westen vertegenwoordigde.

Negeren

Ten tweede worden de Minsk-akkoorden niet nageleefd. Volgens Minsk II vallen Donetsk en Loehansk nog steeds onder Oekraïne, maar krijgen de zelfbenoemde republieken een speciale status in Oekraïne. Het land heeft het akkoord echter nooit geïmplementeerd. De Amerikaanse overheid gaf de regering in Kiev opdracht Minsk II te negeren.

Ten derde spoorde de CIA de NAVO aan om Oekraïne op te nemen als lid. Ook drong de Amerikaanse spionagedienst er bij Georgië op aan om Rusland uit te dagen, blijkt uit documenten die zijn vrijgegeven door WikiLeaks.

Het lijkt er dus sterk op dat de Amerikaanse betrokkenheid ons heeft gebracht waar we nu zijn, zegt onderzoeksjournalist Ben Swann in onderstaand filmpje.

[Sovren]