Vertrouwelijke documenten roepen veel vragen op

• zaterdag 29 januari 2022
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON -  SLOOTDORP

REPORTAGE Raad praat nog over huisvesting arbeidsmigranten Joods Werkdorp

Winnie van Galen 29-1-2022

Ik baal ervan dat deze opmerkingen worden gemaakt. Ik heb bewoners op bezoek gehad, ik ben daar op locatie geweest, heb met bewoners een wandeling over het terrein gemaakt

Mocht hij in de problemen komen, dan verandert er niks. Er is in de akte een kettingbeding opgenomen

De gemeenteraad van Hollands Kroon heeft nog geen besluit genomen over een wijziging van het bestemmingplan dat de komst van 160 arbeidsmigranten bij het voormalige Joods Werkdorp mogelijk moet maken.

Er bestaan nog vragen over stukken die de indiener van de plannen, ondernemer Joep Karel, bij de gemeente heeft ingediend. Volgens wethouder Theo Meskers zijn die stukken geheim, maar raadsleden mogen ze wel inzien.

De vergadering van donderdagavond werd vervolgens geschorst en verdaagd naar komende dinsdag 1 februari. In de tussentijd zijn de betreffende documenten door de raadsleden te bekijken, aldus burgemeester Rian van Dam. De documenten hebben onder meer betrekking op de exploitatie.

Twintig jaar

In april 2020 heeft de raad in principe met een wijziging van het bestemmingplan ingestemd. Op het besluit kwamen veertig zienswijzen binnen die hebben geleid tot enkele wijzigingen. Bij de behandeling donderdagavond kwam onder meer de vraag naar voren waarom ondernemer Joep Karel voor de huisvestingsplannen een vergunning krijgt voor onbepaalde tijd. Voor het onderbrengen van arbeidsmigranten geldt in Hollands Kroon doorgaans een maximumtermijn van twintig jaar.

Diverse partijen, zowel oppositie als coalitie, bleken ontevreden te zijn over het ontbreken van riolering. Het afvalwater wordt opgevangen in een septic tank dat later via de weg wordt afgevoerd. Of de ondernemer niet verplicht kan worden om riolering op het terrein aan te leggen, vroegen enkele raadsleden zich af. Vragen waren er ook over verkeersveiligheid. Kan de Nieuwesluizerweg de extra verkeersbewegingen wel aan, ook gezien het feit dat meststoffenbedrijf Van der Stelt met een vestiging aan genoemde weg binnenkort gaat uitbreiden?

Parallel

Meskers legde uit dat de relatief smalle Nieuwesluizerweg hoog op de agenda staat voor aanpassing. „We wachten onderhoudsmomenten af, het moment nadert dat de weg aan de beurt is.” De verbetering van de weg en de opening van het complex (de 160 logiesbedden) zouden parallel kunnen gaan, zei hij. Wat de in het hele gebied ontbrekende riolering betreft, deed Meskers de suggestie dat de gemeente en ondernemer Karel ’wellicht in gezamenlijkheid tot een oplossing kunnen komen’.

Het feit dat Karel niet gebonden wordt aan een termijn van twintig jaar ’heeft te maken met de investeringshoogte’. Volgens Meskers zijn ’die miljoenen in twintig jaar tijd niet terug te verdienen.’ „Op dit gebied is er sprake van voortschrijdende inzichten. De provincie spreekt over een permanente basis.”

Lengte van jaren

De huisvesting van arbeidsmigranten bij het voormalige Joods Werkdorp is gekoppeld aan de oprichting van een herinneringscentrum die de geschiedenis van het Joods Werkdorp levend moet houden. Welke garanties er zijn in relatie tot dit centrum in het geval Karel niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, wilde een aantal raadsleden weten. Volgens Meskers heeft Karel zich tot in lengte van jaren verplicht zorg te dragen voor de conditie van het hoofdgebouw. „Mocht hij in de problemen komen, dan verandert er niks. Er is in de akte een kettingbeding opgenomen.”

Duivelse strategie

Daags voor de behandeling van het onderwerp maakte de gemeente in een persbericht bekend dat er drie ton subsidie van het rijk komt voor de huisvesting van arbeidsmigranten aan de Nieuwesluizerweg. Fractievoorzitter Alexander Bügel van OHK zag in die timing ’een beïnvloeding van de gemeenteraad’. Meskers: „Er wordt gedaan alsof er een duivelse strategie achter zit. We weten enige weken van die subsidie maar hebben gewacht omdat er ook subsidie komt voor een project dat nog in een planfase verkeert.”

Op de vraag van Bügel waarom de gemeenteraad niet per memo over de subsidie is geïnformeerd zei Meskers ’dat er omwille van de tijd voor een persbericht is gekozen’. Een argument dat volgens Bügel geen hout sneed, sprak uit zijn reactie.

_____________________________________________________

Tango

Wethouder Theo Meskers

kreeg het verwijt dat hij

omwonenden onvoldoende in

de plannen heeft meegenomen.

„Ik baal ervan dat deze opmerkingen

worden gemaakt. Ik heb bewoners

op bezoek gehad, ik ben daar op

locatie geweest, heb met bewoners

een wandeling over het terrein gemaakt.

Ik heb het op de goeie manier gedaan.

Ook Karel is er constructief bij betrokken

geweest. Maar er zijn twee partijen nodig

voor een tango.”

______________________________

Noordhollands Dagblad

Bij een democratie horen geen geheime documenten, alleen bij een dictatuur.
    We mogen ons daarom wel afvragen wat Meskers nu weer bekokstoofd heeft wat we niet mogen weten. Alles wat de man doet straalt corruptie uit.