Twijfels over bouwen op vervuilde grond

• vrijdag 14 januari 2022
  • Categorie: , , ,

• HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF Wordt er aan de Schelphorst in Wieringerwerf gebouwd op vervuilde grond? Die indruk bestaat bij politieke partij OHK. Volgens de gemeente is de vervuiling bij de ondernemers bekend.

14-1-2022

De grond waar het om gaat op bedrijventerrein Robbenplaat, is in 2016 deels gesaneerd, tot een diepte van een meter. Al met al is ruim tweeduizend kubieke meter verontreinigde grond afgevoerd. De aarde is afgedekt met een signaleringsdoek waar een meter zand overheen kwam, aldus OHK-raadslid Jeff Leever die het saneringsrapport uit 2016 opvroeg en zich erin verdiepte. Tot zijn verbazing zag hij kortgeleden dat er in die bodem werd gegraven voor bouwwerkzaamheden, naar zijn inzicht tot meer dan een meter diepte. Over de kwestie heeft hij vragen gesteld aan Ben W.

Voets

De gemeente Hollands Kroon heeft de grond waar Leever op doelt recentelijk verkocht aan onder meer mechanisatiebedrijf Voets dat er een nieuw bedrijf laat bouwen. Weten die ondernemers die daar grond hebben verworven dat de bodem onder de zandlaag is vervuild met minerale oliĆ«n en polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), vraagt Leever zich af. ,,Ik heb gezien dat er dwars door die deklaag wordt gegraven. De gemeente heeft de grond weliswaar verkocht maar zit daar dan ook een schoongrondverklaring bij? Is het legitiem wat daar gebeurt?’’

Leever kaartte de kwestie aan bij de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord die er woensdag iemand heenstuurde ter controle. Daarbij is geconstateerd dat er is gegraven in de isolatielaag (leeflaag) die is aangebracht na een bodemsanering in 2016. Deze graafwerkzaamheden zijn niet gemeld, ’wat een overtreding is op een voorwaarde uit de beschikking op het evaluatieverslag van de bodemsanering’. Los van deze omissie is niet dieper gegraven dan 0,8 meter, aldus een woordvoerder van de Omgevingsdienst.

Bekend

Volgens de gemeente is bij de ondernemers die aan de Schelphorst een kavel hebben gekocht bekend dat de grond vervuild is. ’De bovenste laag van de grond van 1 meter diep is ‘schoon’. In deze laag mogen de bedrijven na melding bij de Omgevingsdienst graven, aldus de gemeente.

Noordhollands Dagblad