In Hollands Kroon én Den Helder zegt één raadslid door een wethouder geïntimideerd te zijn. Helder Onafhankelijk! vindt een strafrechtelijk onderzoek op z’n plaats. ’De onderste steen moet boven komen’

• donderdag 20 januari 2022
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Hollands Kroon - In zowel Den Helder als Hollands Kroon heeft één raadslid melding gemaakt van intimidatie door een wethouder uit het college. Dat zegt Hugo van de Parre van de NOS. Politieke partij Helder Onafhankelijk! vindt dat er een strafrechtelijk onderzoek moet komen.

Delano Weltevreden 20-1-2022

Uit onderzoek van NOS en de Vereniging voor Raadsleden is gebleken dat gemeenteraadsleden uit onder meer Den Helder en Hollands Kroon negatieve ervaringen hebben de colleges van beide gemeenten.

Hugo van de Parre: ,,In beide gemeenten heeft één raadslid in de toelichting op de vraag over bedreiging en geweld melding gemaakt van intimidatie door een wethouder. Dat hebben zij onafhankelijk van elkaar gedaan.’’ Van de Parre zegt dat hij geen nadere informatie kan verstrekken.

De door deze krant benaderde fracties uit beide gemeenten hebben eerder gezegd van niets te weten. De burgemeesters nemen de zaak hoog op en gaan met de fracties in gesprek over de kwestie.

HO! zit niet meer in de gemeenteraad, maar hoopt in maart weer minimaal een zetel te bemachtigen. Marc Nihot van HO! zegt geschrokken te zijn van wat uit het onderzoek is gekomen: ,,Als raadsleden geïntimideerd of bedreigd worden door leden van het college, moet de onderste steen boven komen’’, vindt hij.

Gevangenisstraf

Nihot verwijst naar het Wetboek van Strafrecht: ,,Daarin staat dat intimidatie en bedreiging misdrijven zijn. Deze strafbare feiten kunnen worden bestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of een geldboete van maximaal 21.750 euro. Het is dan ook van belang dat de onderste steen boven komt. Mochten de beschuldigingen op waarheid berusten, dan zou het kunnen dat één of meerdere raadsbesluiten zijn genomen onder bedreiging of intimidatie. Dit zou grote gevolgen kunnen hebben voor de democratische besluitvorming binnen de gemeenteraad.’’

Hij vindt dat de gemeenteraad van Den Helder het Openbaar Ministerie in de eerstvolgende raadsvergadering moet vragen een strafrechtelijk onderzoek te starten. ,,Als de gemeenteraad dat niet doet en wij het als burgers niet kunnen, zal Helder Onafhankelijk! het OM verzoeken alsnog een onderzoek te starten als wij in de gemeenteraad komen. Onze partij zal nimmer tolereren dat raadsleden door een college worden bedreigd. Dit zou een schande zijn voor de democratie in Den Helder, Julianadorp en Huisduinen.’’

Noordhollands Dagblad

De huidige politiek ten voeten uit, bedreigen, bedreigen en corrumperen.
    Het zijn de Haagse volgelingen die hun voorbeeld Mark Rutte & Co eer aan willen doen.

De burgemeesters gaan in gesprek met de fracties. Dat zal niets helpen, want ze zijn lid van de colleges en dus zelf onderdeel van het probleem.