Fleur Agema weet 2G voor derde keer uit te stellen: ‘Hopelijk komt van uitstel afstel!’

• zaterdag 15 januari 2022
  • Categorie: , ,

Alle reagerende fracties steunden het verzoek van Agema.

De nieuwe zorgminister Ernst Kuipers (D66) zei vrijdag tijdens de coronapersconferentie dat 2G ‘absoluut gaat helpen bij het sneller en langer openhouden van sectoren’. Hij wacht op een onderzoek van de TU Delft over het coronatoegangsbewijs en de omikronvariant.

Oud-zorgminister Hugo de Jonge wilde de maatregel ook invoeren, maar veel partijen in de Kamer verzetten zich er fel tegen. De behandeling van de regel werd al enkele keren uitgesteld. Vorige maand liet De Jonge aan de Kamer weten het plan voor het omstreden systeem voorlopig niet door te zetten.

Derde keer

Begin deze maand werd de behandeling van de uitbreiding van de coronapas en 2G opnieuw uitgesteld. De Kamer besloot op initiatief van Fleur Agema van de PVV te wachten tot na 14 januari. Alle fracties steunden haar verzoek om de inbrengdata voor de nadere verslagen te verplaatsen.

Ze is er nu in geslaagd 2G voor de derde keer uit te stellen. De inbrengdata zijn verplaatst naar vrijdag 21 januari. Alle reagerende fracties steunden het verzoek van Agema.

Afstel

“2G voor de derde keer weten uit te stellen,” twittert het PVV-Kamerlid. “Hopelijk komt van uitstel afstel!”

Ze spreekt zich al langer uit tegen de maatregel, waarbij bezoekers alleen toegang krijgen als ze genezen of gevaccineerd zijn. Op 2 januari schreef Agema: “Stop de lockdown en vrijheidsbeperkende maatregelen en 2G!”