EMA waarschuwt dat boosters immuunsysteem kunnen overbelasten: ‘Dat is einde coronatoegangsbewijzen!’

• donderdag 13 januari 2022
  • Categorie: , ,
  • Cavaleri zei dat de omikronvariant als een ‘natuurlijke booster’ kan werken, waarbij heel veel mensen natuurlijke weerstand opbouwen.

Herhaalde boosters kunnen de immuunrespons nadelig beïnvloeden, waarschuwt het Europese Geneesmiddelenagentschap (EMA). Het agentschap is sceptisch over het herhaaldelijk toedienen van boosterprikken om de drie, vier maanden.

In sommige landen, waaronder Israël en Chili, krijgen mensen al een vierde prik. “We hebben nog geen data gezien die deze aanpak ondersteunt,” zei hoofd vaccinatiestrategie van het EMA Marco Cavaleri tijdens een persconferentie. Herhaaldelijke vaccinatie is volgens hem geen duurzame langetermijnstrategie.

Natuurlijke booster

Volgens het EMA kunnen herhaaldelijke boosters het immuunsysteem overbelasten. Cavaleri zei dat de omikronvariant als een ‘natuurlijke booster’ kan werken, waarbij heel veel mensen natuurlijke weerstand opbouwen.

Ook de Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt dat het bestrijden van de pandemie met boosters geen levensvatbare strategie is. “Een vaccinatiestrategie gebaseerd op herhaalde boosters van de eerste vaccins heeft weinig kans om geschikt of levensvatbaar te zijn,” aldus een WHO-expertgroep.

Kamervragen

“Dat is einde coronatoegangsbewijzen!” reageert PVV-Kamerlid Fleur Agema.

Forum voor Democratie gaat hierover Kamervragen stellen. “Volgens het EMA hebben boosterprikken een verzwakkend effect op het immuunsysteem. Terwijl OMT en kabinet vasthouden aan alsmaar nieuwe prikrondes raadt het agentschap aan om coronavaccinatie in te richten zoals bij de griep,” schrijft de partij.