Demonstranten trekken donderdagavond met fakkels door Den Helder tegen coronamaatregelen. ’Wij zijn niet uit op escalatie, maar willen wel onze onvrede kenbaar maken’

• donderdag 6 januari 2022
  • Categorie:
  •  DEN HELDER

Tegenstanders van de coronamaatregelen komen donderdagavond bijeen voor een Lichtjestocht. De deelnemers starten hun mars door de binnenstad om zeven uur vanaf de ingang van Albert Heijn aan het Julianaplein in Den Helder.

Hans Brandsma 5-1-2022

Chris van der Sluijs is een van de deelnemers. Hij benadrukt dat iedereen die meeloopt dat op persoonlijke titel doet. ,,Daardoor blijven we vrij van aanmeldingsplicht bij de gemeente Den Helder. Iedereen die meedoet, neemt een fakkel of een lichtje mee en vanaf het Julianaplein gaan we wandelen.’’

Dat de organisatie de demonstratie niet aan wil melden, heeft volgens Van der Sluijs te maken met slechte ervaringen uit het verleden. ,,Wij hebben eerder aangeklopt bij de gemeente om in gesprek te gaan over de intocht en de viering van van sinterklaas. Toen was de noodzaak er niet bij de gemeente en vervolgens is er wel besloten dat de intocht zou worden aangepast. Dan heeft overleg geen zin.’’

(Tekst gaat door onder de foto)

Een van de aankondigingen waarmee de demonstraties in Nederland via social media kenbaar wordne gemaakt.

Spuugzat

Van der Sluijs gaat ervan dat het protest vreedzaam zal verlopen. ,,De deelnemers zijn niet uit op escalatie, maar wij willen wel onze onvrede kenbaar maken. Het is een signaal dat we alle maatregelen die ons zijn opgelegd spuugzat zijn. We zitten al bijna twee jaar in de ellende en de regering legt ons vanuit Den Haag van alles op, maar weigert bijvoorbeeld de zorg op te schalen. Als we ons niet laten horen, zitten we over vijftien jaar misschien nog steeds in deze situatie. Wij zetten ons af tegen dit regeringsbeleid

Het gaat volgens Van der Sluijs om een landelijke actie waarbij tot en met zondag in tal van gemeenten acties op touw zijn gezet. ,,Ik heb geen idee hoeveel demonstranten er in Den Helder aanwezig zijn. Via de social media zijn belangstellenden er op geattendeerd en met Nederland in Verzet of Defend Den Helder zijn er ook actiegroepen die wij achter ons hebben staan. Uit die hoek verwacht ik wel de nodige deelnemers.’’

Aankondiging