2G-regel in de Beierse detailhandel geschrapt

• woensdag 19 januari 2022
  • Categorie: , ,
  •  Volgens de regering van de deelstaat wordt 2G in de handel volledig opgeschort.

2G-regel in de Beierse detailhandel geschrapt

(Door: Petr Jerabek – Vertaling: E.J. Bron)

Eerst moest de 2G-regel in de Beierse detailhandel versoepeld worden, nu valt hij helemaal weg: de Beierse administratieve rechtbank heeft de toegangsbeperking voorlopig geschrapt. Volgens de regering van de deelstaat wordt 2G in de handel volledig opgeschort.

De Beierse administratieve rechtbank heeft de fundamentele beperking van de toegang tot winkels voor alleen gevaccineerde en genezen personen (2G) voorlopig buiten werking gesteld. De rechters wezen de eis van een eigenaresse van een lampenwinkel in Oberbayern toe, zoals de rechtbank meedeelde.

Beierse verordening niet duidelijk genoeg

Aan het eind van vorig jaar had de administratieve rechtbank al duidelijk gemaakt dat de 2G-regel niet voor kledingwinkels in Beieren zou mogen gelden, omdat die net zoals boekhandels of bloemenwinkels voor de “dekking van de dagelijkse behoefte” zouden dienen. Al voor Kerstmis mochten speelgoedwinkels de 2G-bordjes verwijderen.

Nu hebben de rechters de complete regeling geschrapt: weliswaar zien zij in de infectiebeschermingswet een voldoende wettelijke basis voor 2G-beperkingen in de detailhandel. Uit de Beierse verordening zou echter helder en concluderend moeten blijken voor welke winkels de regeling concreet zou gelden. Aan deze eisen zouden de Beierse voorschriften niet voldoen: de opsoming van uitzonderingen zou niet concluderend zijn, winkels met “gemengde assortimenten” zouden niet uniform worden behandeld. Tegen het vonnis van de administratieve rechtbank is geen hoger beroep mogelijk.

Beieren schrapt 2G in de handel volledig

De chef van het kantoor van de Beierse minister-president Söder, Florian Herrmann (CSU), kondigde aan dat Beieren 2G in de handel volledig zou schrappen en zodoende voor een “snelle en praktische invoering” van het vonnis zou zorgen. DE Beierse regering zou met de invoering van de 2G-regel in de handel vorig jaar een besluit van de conferentie van de ministers-presidenten van de deelstaten hebben uitgevoerd. “Vanwege de ontstane moeilijkheden ter afgrenzing is nu de regeling zoals in de supermarkten het eenvoudiger alternatief”, zei de CSU-politicus. Hij voegde er aan toe: “De FFP2-maskerplicht in de handel geldt nog steeds en biedt bescherming.”

De eiseres ziet schending van de beroepsvrijheid

Volgens de 15e Beierse verordening betreffende infectiebeschermingsmaatregelen mag de toegang tot de detailhandel in principe alleen aan genezen personen en gevaccineerden worden toegestaan. Een uitzondering daarop vormen winkels ter dekking van de dagelijkse levensbehoefte. Deze dagelijkse levensbehoefte wordt in de verordening door een lijst met voorbeelden geconcretiseerd, bijvoorbeeld levensmiddelenhandel, apotheken en benzinestations. Dit zag de eiseres als een schending van haar beroepsvrijheid en het principe van gelijke behandeling.

Ook voor de deelstaat heeft de administratieve rechtbank in tweede instantie in Lüneburg midden december al verrassende de 2G-regel voor de detailhandel geschrapt.

Bron:
    br.de
    Door: Petr Jerabek

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)