Warmtepomp als oplichtersmodel: na 20 storingen en een zachte winter tot 1000 euro duurder uit

• zondag 5 december 2021
  • Categorie:
  • .........het klimaat als oplichtersmodel.

23 juli 2020

In maart kregen honderden huishoudens van de Haagse wijk Transvaal een nare verrassing. De energierekening viel een stuk hoger uit dan normaal. En dat terwijl de huishoudens verplicht moesten overschakelen op een warmtepomp.

Ze zijn woest over de torenhoge energierekening. Eén van de inwoners zegt tegen De Telegraaf. “Hoe kan dit? Ons werd een duurzame woning voorgeschoteld met lagere energiekosten dan wanneer je op het gas bent aangesloten. Bovendien was de winter zacht.”

Klimaat als oplichtersmodel

Raadslid René Oudshoorn van Hart voor Den Haag zegt: “Eerst iedereen verplicht de energietransitie in rommelen om daarna je handen in onschuld te wassen. Het moet niet zo zijn dat je honderden euro’s meer betaalt terwijl je in een goed geïsoleerd huis zit. Dat bedrag zou je juist moeten terugkrijgen. Duidelijk is dat over de ruggen van bewoners iemand hier behoorlijk beter van wordt, het klimaat als oplichtersmodel.”

FvD-fractiemedewerker in Overijssel Annemarie van Gelder voegt toe:

Overigens vinden steeds minder Nederlanders het een goed idee om van het gas af te gaan. Dit jaar is nog maar 45 procent voorstander, terwijl dat in 2017 nog 58 procent was. De meest genoemde reden van de tegenstanders luidt: ‘Weer zo’n linkse hype’. Anderen vinden de kosten te hoog.