Straks geen stroom meer? Data moeten enorme problemen van het elektriciteitsnet helpen oplossen. Beheerder Alliander wil via kunstmatige intelligentie capaciteit beter benutten

• donderdag 16 december 2021
  •  ALKMAAR

De capaciteitsproblemen van het elektriciteitsnetwerk in Noord-Holland Noord moeten worden verbeterd met behulp van kunstmatige intelligentie.

Martijn Gijsbertsen 16-12-2021

Om de moeilijkheden te beperken, wil netbeheerder Alliander via uiteenlopende data (digitale gegevens) haar infrastructuur en de stroomverdeling preciezer in beeld gaan brengen.

„We zijn hard aan het nadenken welke databronnen we kunnen gebruiken om scherper inzicht te krijgen in hoe bijvoorbeeld de stroom loopt en wat het verbruik door specifieke groepen afnemers is”, heeft Werner van Westering, senior technical leader bij Alliander, toegelicht tijdens een bijeenkomst van Data Science Alkmaar (DSA) met als thema energiecongestie.

Uitrekenen

„Dat is niet bedoeld om consumenten en bedrijven in de gaten te houden, maar om te kunnen uitrekenen hoe we de bestaande capaciteit beter kunnen benutten en sturen.”

DSA is een regionaal platform voor economische groei en ontwikkeling, dat ondernemers, overheid en onderwijs bijeen brengt en vooruit wil helpen door innovatie, kennisoverdracht en samenwerking.

Van Westering was uitgenodigd omdat het elektriciteitsnet in Noord-Holland Noord tegen zijn capaciteitsgrenzen aanloopt. De situatie is zo ernstig dat toekomstige grootverbruikers die zich in deze regio willen vestigen hierdoor veelal geen stroom geleverd kunnen krijgen. De moeilijkheden zijn naar verwachting in 2025 achter de rug. Dan moeten uitbreidingen aan het net klaar zijn.

Pijn

„Het huidige elektriciteitsnetwerk zal het sowieso blijven doen, we moeten tot die tijd helaas alleen vaak nee zeggen tegen nieuwe of extra aansluitingen”, schetst Van Westering. „Door meer data beschikbaar te krijgen, hopen we de pijn op te lossen en vraag en aanbod beter te kunnen matchen. Wij weten niet precies langs welke weg stroom door het netwerk gaat, welke kabels overbelast zijn en welke niet. Door beter te meten, dus te weten, verwachten we uiteindelijk meer uit de bestaande infrastructuur te halen.”

Het net dat Alliander beheert, bestaat uit zo’n 88.000 kilometer elektriciteitskabel (’Twee keer de wereld rond’), ligt in Noord-Holland, Flevoland, Drenthe en Gelderland en telt ronde de 40.000 transformatorhuisjes.

„Het netwerk is behoorlijk oud, maar nog zeer degelijk, omdat het onder de grond zit. Het waait nooit om, zoals in Groot-BrittanniĆ« regelmatig gebeurt. Nadeel is dat, als er wat is, we er slecht bij kunnen en de boel open moet.”

Alliander heeft een team van 40 tot 50 datawetenschappers in dienst. Door uiteenlopende gegevens uit het elektriciteitsnetwerk te halen, moet in de nabije toekomst beter worden voorspeld wie wat verbruikt.

Risico-inschattingen

„Wanneer bijvoorbeeld inzichtelijk is welke bedrijven of woningen zonnepanelen hebben en hoeveel zij opwekken wanneer de zon gaat schijnen, of wanneer hoeveel elektrische auto’s waar worden opgeladen, kunnen we betere risico-inschattingen maken”, aldus Van Westering.

„Het stroomverbruik in huis door dertigers met kinderen ligt hoger dan bij 70-plussers. Door zulke informatie te koppelen, krijg je beter in beeld waar en wanneer zich pieken en dalen in de capaciteitsbelasting voordoen en kun je maatregelen treffen of afspraken maken om deze gelijkmatiger verdelen. Dan kun je nog beter bepalen op welke momenten wie van jouw klanten tijdelijk kunnen worden voorzien van meer of juist minder stroom.”

Twaalf gemeenten

De elektriciteitsproblemtiek speelt met name in twaalf gemeenten in Noord-Holland Noord. Het gaat om Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Schagen, Hollands Kroon, Koggenland, Medemblik, Opmeer en Beemster.

Noordhollands Dagblad