Steekproef onder inwoners van Hollands Kroon met de vraag waar verbeteringen mogelijk zijn

• dinsdag 7 december 2021

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Hoe ervaren inwoners en ondernemers de situatie in Hollands Kroon en waar zijn verbeteringen mogelijk?

Winnie van Galen 7-12-2021

Om antwoord te vinden op deze vragen houdt de gemeente in januari een steekproef onder 3600 inwoners in de leeftijd van 18 tot 86 jaar die langer dan een jaar in Hollands Kroon wonen. De onderwerpen gaan onder meer over leefklimaat, welzijn en zorg, de relatie tussen inwoner en de gemeente, dienstverlening en het ondernemersklimaat.

In 2018 en 2020 is de peiling ook uitgevoerd. De gebruikte onderzoeksmethode is de afgelopen vier jaar door tal van gemeenten in het land toegepast, zodat er veel vergelijkingsmateriaal beschikbaar is, aldus de gemeente. ,,Wij beseffen dat we deze vragenlijst uitvragen in een door corona gedomineerde periode. De laatste peiling vond in januari 2020 plaats, vlak voordat corona in Nederland uitbrak. Dit kan invloed hebben op de uiteindelijke resultaten. Voor ondernemers zijn de afgelopen twee jaar corona specifieke producten en diensten beschikbaar gesteld. Hierbij hebben wij als gemeente op het gebied van dienstverlening en communicatie een rol gespeeld. Het gaat hier bijvoorbeeld om de Tozo-regeling. In deze vragenlijst vragen wij hier specifiek naar,’’ aldus de gemeente. De uitkomst van de peiling wordt in april verwacht.

Noordhollands Dagblad

Ongetwijfeld zal de Gemeente de vragenlijst naar een geselecteerd aantal ja knikkers hebben gestuurd.
    De communicatie van de Gemeente naar de inwoners is dramatisch omdat velen de informatie eenvoudigweg niet ontvangen omdat het via derden loopt.
    De dienstverlening gaat hoofdzakelijk via internet en voor veel ouderen is dat een ramp.
    Wat de Tozo-Regeling is zal voor veel mensen een raadsel zijn, ik heb er tenminste nog nooit van gehoord.
    Gaat prima in de Gemeente, dat zal ongetwijfeld de uitkomst zijn van het onderzoek, helaas is de praktijk een heel stuk anders.

Heb je even?