Red de Wieringermeer: ’onderzoek alternatieve locatie voor meststoffenbedrijf Van der Stelt’

• vrijdag 17 december 2021

• HOLLANDS KROON

SLOOTDORP Stichting Red de Wieringermeer keert zich tegen de uitbreidingsplannen van meststoffenbedrijf Van der Stelt in Slootdorp.

Winnie van Galen 17-12-2021

Volgens Jan Meijles, voorzitter van de genoemde stichting, ontstaat er met de uitbreiding van twee naar vier hectare als het ware een nieuw bedrijventerrein op grond met een agrarische bestemming. Om dit traject goed te doorlopen is naar Meijles’ mening een aanpassing van het bestemmingsplan noodzakelijk. Voorafgegaan door een verklaring van geen bedenkingen door de gemeenteraad.

Het college van b en w heeft de gemeenteraad daarentegen voorgesteld tegen dit plan geen bedenkingen te hebben. Meijles: ,,De bestemmingsplanregels dienen gerespecteerd te worden. Voor nut en noodzaak is een onderbouwing nodig, daar horen alternatieve locaties bij, zoals een bedrijventerrein. Dat dit niet gebeurt, ziet het college als een risico. ze geven dat zelf aan.’’

Bundelen

Van der Stelt wil met de uitbreiding aan de Nieuwesluizerweg bedrijfsactiviteiten in Beverwijk en Slootdorp bundelen. Met onder meer de bouw van een kantoor, een parkeerplek voor 25 vrachtwagencombinaties en een garage voor onderhoud.

Meijles verwoordde zijn bezwaren deze week tijdens een inspreekuur van de gemeenteraad. VVD-raadslid Wim Groot liet weten de uitbreidingsplannen van Van der Stelt als een meerwaarde te zien. ,,Het is een mooie clustering van landbouw en meststoffen. Ik zie dit niet op een bedrijventerrein gevestigd.’’

Bollenbedrijf

PvdA-raadslid Elbert Volkers zag evenmin bezwaar in de plannen van het meststoffenbedrijf. ,,In het verleden hadden we aan het Wagenpad (Middenmeer) een groot bollenbedrijf met schuren, een werkplaats, een laboratorium en een kantoor. Daar was geen overlast. Het was een perfect bedrijf, dat goed samenging met de omgeving.’’

In een reactie hierop zei Meijles: ,,Geen kwaad woord over Van der Stelt, ze doen erg goed werk. Maar onze stichting stelt zich ten doel het open karakter van de Wieringermeer te beschermen. We zien de uitbreiding als een verstedelijking van het landelijk gebied. Bedrijfseconomisch gezien is het een prima plan, maar ruimtelijk onverstandig.’’

Het uitbreidingsplan van Van der Stelt komt dinsdagavond aan de orde in de gemeenteraad.

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Begrijp ik nu goed dat een bedrijf wat (kunst)mest produceert fors wil uitbreiden terwijl de Overheid er alles aan wil doen om het stikstofgebruik fors te reduceren? De Regeringspartijen VVD, CDA, D'66, CU, gesteund door PvdA, G.L enz, willen het stikstofgebruik fors terug dringen. Over de grens naar Duitsland en België is dat probleem(stikstof) helemaal niet bekend, maar het achterlijke Nederland met haar Groene Maffia wil de boeren het land uit hebben. Hoe we aan voedsel moeten komen zal die partijen een zorg zijn.
    laten we trots zijn op onze boeren en bedrijven zoals v.d Stelt die er alles aan doen om ons van voedsel te voorzien.
    De opstelling van PvdA'er Elbert Volkers en VVD'er Wim Groot is gezien de opstelling van de landelijke PvdA en VVD niet te begrijpen.
    De Wieringermeer is ten dode opgeschreven met de toekomstige uitbreiding van Data Centers die ontelbaar meer schade aanrichten dan bedrijven zoals bijvoorbeeld v.d.Stelt.
    Bestemmingsplannen in deze Gemeente stellen helemaal niets voor.